لینک های دسترسی

Breaking News

زلمی خلیلزاد خواستار استعفای لوی درستیز پاکستان شد


زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح در افغانستان، روز جمعه ۱۲ می (۲۲ ثور) از عاصم منیر، لوی درستیر پاکستان خواست که استعفا بدهد و راه را برای انتخابات باز کند.

خلیلزاد در رشته تویت‌هایی حکم محکمهٔ عالی پاکستان و محکمهٔ عالی اسلام‌آباد در مورد غیرقانونی بودن بازداشت و آزادی عمران خان را امیدوار کننده خوانده و گفته است: "نشانه‌های شکننده‌ای از امید در پاکستان وجود دارد."

عمران خان روز سه شنبه هنگامیکه به خاطر اتهامات فساد اداری به یک محکمه در اسلام آباد، پایتخت پاکستان رفته بود، از سوی نیروهای ادارهٔ مبارزه با فساد دستگیر شد.

اما محکمهٔ عالی پاکستان روز پنجشنبه بازداشت عمران خان، صدر اعظم پیشین آن کشور را "غیرقانونی" اعلام کرد و دستور رهایی وی را داد.

پس از آن، محکمه‌ٔ عالی اسلام‌آباد روز جمعه ۱۲ می (۲۲ ثور) وثیقه‌ٔ عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، را تصویب کرد و او آزاد شد.

خلیلزاد گفته است که اگر منیر استعفا نکند و تاریخ انتخابات مشخص نشود، بحران اقتصادی، سیاسی و امنیتی پاکستان بدتر خواهد شد.

او در تویتی دیگری نوشت: "دستیابی به توافق بر سر تاریخ انتخابات و پایان دادن به جنجال‌ها برای حذف محبوب‌ترین رهبر سیاسی پاکستان به یک فرمانده جدید اردو نیاز دارد."

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف، پیش از دستگیری چندین بار از دخالت اردو در امور سیاسی کشور شکایت کرده بود.

او پس از آن که در ماه اپریل در پی رای‌گیری در پارلمان سلب صلاحیت شد، در نامه‌ای به عارف علوی، رییس جمهور پاکستان، نوشت که مقامات ارشد اردو از جمله رییس استخبارات نظامی در امور سیاسی دخالت می‌کنند و خواستار تحقیق و بررسی شد.

خان همچنین بدون ارایه کدام مدرکی، شهباز شریف صدراعظم، رانا ثناالله، وزیر داخله، و فیصل نصیر یک مقام استخبارات اردوی پاکستان، را به طراحی نقشهٔ ترور خود متهم کرده است. این مقامات این ادعا را رد کرده اند.

خلیلزاد افزوده است: "یک فرد جدید و از نظر سیاسی بی‌طرف باید به این سمت بیاید. من از جنرال منیر می‌خواهم که میهن پرست باشد و استعفا دهد."

حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن، به اظهارات زلمی خلیلزاد واکنش نشان داده و گفته است که نباید کسی به این حد در سیاست کشوری که تابعیت آن را ندارد و یا شهروند آن نیست، مداخله کند.

او در تویتی کنایه‌آمیز نگاشته است: "من از خلیلزاد می‌خواستم که استعفا کند اما خوشبختانه او سمتی برای استعفا ندارد."

او ادعا کرده است که جنرال منیر با کارهای اشتباه خود نه تنها حمایت بسیاری از مقامات ارشد پاکستانی بلکه در سطح بین المللی نیز جایگاه خود را از دست داده است.

به گفتهٔ خلیلزاد مدیریت نادرست منیر به ویژه در چند روز اخیر سبب شده که چندین افسر ارشد اردو تهدید به استعفا کنند و بسیاری افسران ارشد معتقد اند که منیر بیش از حد مطیع شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، است.

بازداشت خان سبب بروز موجی از اعتراضات خیابانی هواداران وی در سرتاسر پاکستان شد که در اثر خشونت‌های مرتبط به آن تا کنون کم از کم نه نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند. حامیان عمران خان علاوه بر آتش زدن شماری از ساختمان‌ها، جاده‌ها را در بخش‌های از کشور مسدود کردند.

به گفتهٔ مقامات، در جریان اعتراضات اخیر که به خاطر بازداشت عمران صورت گرفت، صد‌ها افسر پولیس به خصوص در ایالت‌های پنجاب و خیبرپشتونخواه زخمی شده اند. پولیس نیز بیش از ۳۵۰۰ معترض را دستگیر کرده است.

XS
SM
MD
LG