لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا پس از سقوط افغانستان، متحدان خود را رها کرد - مارشال


یک کارمند پیشین وزارت خارجه بریتانیا ادعا کرده است که کشورش پس از سقوط افغانستان به دست طالبان و به دلیل تخلیه ناکارا و خودسرانه، بسیاری از متحدان افغان خود را به حال خود شان رها کرده است؛ کسانیکه به گفتۀ وی با انتقامجویی طالبان روبرو اند.

رافایل مارشال، کارمند پیشین وزارت خارجه بریتانیا روز سه شنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) به کمیتهٔ امور خارجی پارلمان آن کشور گفت که هزاران درخواست کمک که از طریق ایمیل بین ۲۱ تا ۲۵ اگست به این اداره مواصلت کرده بود، خوانده نشده است. کمیتۀ امور خارجی پارلمان بریتانیا سرگرم بررسی خروج بی‌نظم نظامیان آن کشور از افغانستان است.

این کارمند پیشین وزارت خارجۀ بریتانیا تخمین می‌زند که تنها پنج در صد شهروندان افغانستان که تحت برنامهٔ خروج بریتانیا درخواست تخلیه از افغانستان را کرده بودند، کمک دریافت کرده اند. مارشال گفته است که در یک مقطع، او تنها کسی بود که ایمیل‌های واصله را می‌خواند.

آقای مارشال به کمیته امور خارجی پارلمان نوشته است: "معمولاً در هر مقطع زمانی بیش از ۵۰۰۰ ایمیل ناخوانده وجود داشت، به شمول ایمیل‌هایی که مربوط به اوایل ماه اگست بود. این ایمیل‌ها یاس‌آور و عاجل بودند. من با عناوین بسیاری از آنها مانند 'لطفا فرزندانم را نجات دهید' شوکه شده بودم."

مارشال گفت که برخی از افراد باقی مانده توسط طالبان کشته شده اند.

این در حالی است که بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا روز سه‌شنبه عملیات تخلیه از افغانستان را ستود و آن را "یک کار کاملاً برجسته" خواند.

اما او اعتراف کرد که در هنگام عملیات تخلیه از کابل "گاهی اوقات تصمیم گیری ها ساعت ها بیشتر از آنچه ما می خواستیم طول می کشید" .

آقای جانسن ادعاهایی را رد کرد که گویا او شخصاً برای اولویت دادن به تخلیه حیوانات، در جریان سقوط کابل در ماه اگست مداخله کرده است.

در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان – بین ۱۵ تا ۳۰ اگست سال روان کم و بیش ۱۲۴هزار نفر، عمدتاً افغان‌ها، توسط ایالات متحده، بریتانیا و سایر کشورها به بیرون از آن کشور منتقل شدند.

بریتانیا طی دو هفته تخلیه ۱۵ هزار نفر را از افغانستان خارج کرد و مقامات دولتی این کشور می‌گویند که از آن زمان به بعد نیز بیش از ۳۰۰۰ نفر دیگر را کمک کرده اند تا افغانستان را ترک کنند.

اما طرح اسکان مجدد برای افغان‌ها که توسط دولت بریتانیا در ماه اگست و به هدف تخلیه ۲۰ هزار نفر دیگر به بریتانیا اعلام شده بود، هنوز اجرا نشده است.

دومینیک راب، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، که پس از بحران تخلیه به سمت وزیر عدلیه تقرر یافت، از اقدامات خود دفاع کرد.

او به خبرگزاری بی بی سی گفت: "به نظر می‌رسد برخی از انتقادها با حقایق موجود در ساحه و فشارهای عملیاتی که به دلیل تسلط طالبان به وجود آمده بود و برای جهانیان غیرمنتظره بود، مطابقت نمی‌کنند. فکر می‌کنم که به اندازه کافی به این موضوع که چقدر سخت بود، توجه نشده است. "

تام توگندت، قانونگذار محافظه کار که ریاست کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا را بر عهده دارد، گفت که شهادت مارشال "سوالات جدی را در مورد رهبری وزارت خارجه ببار می‌آورد."

قرار است اواخر روز سه شنبه کارمندان ارشد وزارت خارجۀ بریتانیا نیز به کمیتۀ امور خارجی پارلمان آن کشور احضار شوند.

XS
SM
MD
LG