لینک های دسترسی

Breaking News

اولویت‌های غنی در مذاکرات صلح با طالبان


رییس جمهور افغانستان استقرار آتش بس، ایجاد چارچوب سیاسی برای ختم جنگ، مبارزه با مواد مخدر و از بین بردن تروریزم را از اولویت‌های تیم مذاکره کنندۀ افغان با طالبان برشمرد.

محمد اشرف غنی روز پنجشنبه ۱۳ اگست (۲۳ اسد) دریک مصاحبه مجازی با نهاد شورای روابط خارجی در ایالات متحده گفت که حکومت افغانستان تمام اقداماتی را انجام داده است که منجر به صلح می‌شود و به گفتۀ وی حال بر طالبان است که نشان دهند که آیا واقعاً صلح می‌خواهند یا نه.

آقای غنی با خوشبینی از مذاکرات بین‌الافغانی گفت: " همواره در جبهات و سنگرها بر ضد هم جنگ کرده‌ایم. گاهی با هم ننشسته‌ایم که یک دیگر را بشناسیم و با همدیگر صحبت کنیم. در سال ۲۰۱۸ آتش‌بس را من اعلان کردم و طالبان نیز بر آن توافق کردند. دیدید که در آن روزها خون هیچ کسی ریختانده نشد، هیچ طالبی کشته نشد. این نشان می‌دهد که ما می توانیم از طریق گفتگو با هم مشکلات را حل کنیم."

قرار است حکومت افغانستان ۴۰۰ زندانی طالبان را رها کند و به زودی پس از آن مذاکرات صلح بین‌الافغانی در قطر آغاز شود.

طالبان روز پنجشنبه ادعا کردند که داعش در همدستی با استخبارات افغانستان در تلاش اند تا بر کاروان این ۴۰۰ زندانی حمله کرده و روند صلح را متاثر کرده و از این زندانیان که به گفتۀ مقام‌های افغان مرتکب جرایم سنگین شده اند، انتقام بگیرند.

رییس جمهور غنی این ادعای طالبان را رد کرد و گفت: "بر زندانیان طالبان هیچ حمله‌ای صورت نخواهد گرفت. همان گونه که نیروهای امنیتی ما امنیت لویه جرگه را تامین کردند امینت آنان را نیز تامین خواهند کرد".

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ۱۰۰۰ اسیر دولت را از بند رها کنند. با رهایی ۴۰۰ زندانی از زندان‌های افغانستان، روند رهایی ۵۰۰۰ زندانی که فهرست آن از سوی طالبان به حکومت افغانستان تحویل داده شده بود، تکمیل می‌شود.

هرچند بر اساس توافقنامۀ دوحه طالبان باید تصدیق کتبی بدهند که پس از رهایی به جنگ بر نمی‌گردند، نگرانی‌هایی وجود دارد که زندانیان رها شدۀ طالبان به صفوف جنگ بر خواهند گشت و در چند مورد مقام‌های افغان گفته اند که شماری از زندانیان تازه رها شده را دوباره در نبرد با نیروهای افغان دستگیر کرده اند.

آقای غنی نیز برگشت این جنگجویان را به صفوف جنگ نفی نکرد و گفت: "هیچ تضمینی وجود ندارد. کی می‌تواند این تضمین را بدهد؟ این پرسش مطرح شده و پاسخی به آن ارایه نشده است...چنین تضمینی امکان ندارد...اما این یک نشانۀ عمده خواهد بود که آیا طالبان واقعاً مایل به دست کشیدن از خشونت اند یا خیر."

رییس جمهور غنی گفت که آنچه از مذاکرات بین الافغانی میان تیم مذاکره کنندۀ دولت افغانستان و طالبان به دست می‌آید نهایی نبوده و به گفتۀ وی باید شورای ملی و مردم افغانستان آن را تایید و نهایی کنند.

XS
SM
MD
LG