لینک های دسترسی

Breaking News

غنی فرمان رهایی زندانیان طالبان را امضا کرد


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دو فرمان جداگانه را برای "تخفیف و عفو مجازات منسوبین نظامی و عفو مجازات محکومین مشمول لست پنج هزار نفری مطالبه شدۀ گروه طالبان" امضا کرد.

ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه دهم اگست (۲۰ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای غنی این فرامین را "به تاسی از حکم مندرج فقرۀ ۱۸ مادۀ شصت و چهارم قانون اساسی افغانستان و با درنظرداشت تقاضای اعضای لویه جرگه مشورتی صلح" امضا کرده است.

لویه جرگۀ مشورتی صلح که از تاریخ هفتم تا نهم اگست در کابل برگزار شده بود، با صدور قطعنامه‌ای از حکومت خواست تا ۴۰۰ زندانی شامل در فهرست طالبان را که به ارتکاب جرایم سنگین مجرم شناخته شده و محکوم شده بودند، از بند رها کند.

رییس جمهور غنی در روز پایانی این جرگه وعده سپرد که فرمان رهایی این زندانیان را امضا می‌کند.

به نقل از اعلامیۀ ارگ، در فرمان ریاست جمهوری افغانستان آمده است: "مدت باقی ماندۀ مجازات حبس منسوبین نظامی که به الی پنج سال حبس محکوم گردیده اند، با رعایت مادۀ ۳۵۰ قانون اجراات جزایی و احکام قانون منع خشونت علیه زن، بدون در نظرداشت مدت باقی ماندۀ حبس شان، عفو و از حبس رها گردند".

همچنان در فرمان آمده است که مجازات نقدی مسنوبین نظامی افغان که تا پنج سال زندان محکوم شده اند، نیز عفو شود. اما در این فرمان آمده است که تطبیق این فرمان "مانع اقامۀ دعوای حق العبدی" بر عفو شدگان نمی‌شود.

پیشتر از این ایالات متحده از قطعنامۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح و تصمیم رییس جمهور غنی مبنی بر رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان استقبال کرده و آن را گامی مهم در راستای روند صلح افغانستان خوانده بود.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان در پایان لویه جرگۀ مشورتی در یک پیام تویتر نوشت: "توقع داریم رهایی زندانیان تکمیل شود، سپس تیم جمهوری اسلامی به دوحه سفر کرده و از آنجا مذاکرات بین الافغانی بی‌درنگ آغاز می‌شود...طرف‌ها روندی را در پیش خواهند گرفت تا به یک نقشۀ راه سیاسی و آتش‌بس دایمی و فراگیر برای ختم جنگ در افغانستان به توافق برسند."

طالبان نیز گفته اند که پس از رهایی زندانیان آن گروه بر اساس فهرست ۵۰۰۰ نفری که به دولت افغانستان سپرده شده است، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شد.

انتظار می‌رود که گفتگوهای بین‌الافغانی تا چند روز دیگر در دوحه، پایتخت قطر آغاز شود.

تلویزیون ملی افغانستان به نقل از منابع حکومتی گزارش داده است که قرار است نخستین دور گفتگوهای مستقیم میان نمایندگان حکومت و طالبان به تاریخ ۱۶ اگست (۲۶ اسد) به گونۀ رسمی آغاز شود.

XS
SM
MD
LG