لینک های دسترسی

Breaking News

دو هزار زندانی دیگر طالبان به‌زودی رها می‌شوند – غنی


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که دو هزار زندانی دیگر طالبان به زودی از قید حکومت افغانستان رها‌ خواهند شد.

آقای غنی که روز پنجشنبه ۱۱ جون (۲۲جوزا) در یک کنفرانس ویدیویی با شورای اتلانتیک روی پیشرفت ها در زمینه صلح در افغانستان صحبت می‌کرد، از پیشرفت‌ها در روند صلح ابراز خشنودی کرد.

رهایی پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی دولت از قید طالبان از شرایط اساسی توافقنامۀ صلح میان ایالات متحده و طالبان است که به گفتۀ مقام‌های امریکایی راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی هموار می‌کند.

با اینحال، رییس جمهور غنی از آزاد نشدن نیروهای امنیتی و دفاعی افغان که اسیر طالبان شده اند، انتقاد و ابراز نگرانی کرد.

آقای غنی گفت که تلاش های ایالات متحده و افغانستان هماهنگ بوده و به گفتۀ وی هفته آینده گام‌های بعدی روند صلح در زمینۀ مذاکرات بین الافغانی اعلان خواهد شد.

آقای غنی ضمن سپاس از همکاری و قربانی مردم امریکا ابراز امیدواری کرد که کمک های امریکا و جامعه جهانی از سکتور نظامی به سکتور های دیگر نیز توسعه یابد.

بر اساس توافقنامۀ صلح که به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان میان امریکا و طالبان امضا شد، قوای نظامی خارجی باید در جریان ۱۴ ماه پس از امضای این توافقنامه از افغانستان بیرون شود.

هنگام سخنرانی آنلاین محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در نهاد پژوهشی شورای اتلانتیک، جسیکا دوناتی خبرنگار وال ستریت ژورنال از وی پرسید: اگر یک شرط طالبان برای صلح، استعفای شما و ایجاد ادارۀ موقت باشد، حاضر به استعفا استید؟

آقای غنی در پاسخ گفت: "بزرگترین اشتباه داکتر نجیب‌الله (رییس جمهور پیشین افغانستان) همین بود که اعلان کرد استعفا می‌دهد. ما این فلم را پشت سر گذشتانده‌ایم و امیدواریم که دوباره تکرار نشود، چون می‌دانیم که فرجام آن چه است."

غنی: اشتباه تاریخی داکتر نجیب اعلام استعفایش بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:26 0:00

با اشاره به اظهارات یک روز قبل جنرال کنت مکنزی ، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی که گفته بود شرایط به گونۀ کامل برای خروج قوای امریکایی از افغانستان بر آورده نشده است، آقای غنی گفت که تطبیق کامل تعهدات منوط به برآورده شدن تمام شرایط است.

رییس جمهور غنی با اشاره به همه گیری کروناویروس و نیازمندی شدید مردم به کمک‌ها، کاهش خشونت را یک نیاز مبرم برای تمام مردم افغانستان خواند و گفت که ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم به مساعدت غذایی و صحی نیاز دارند.

رییس جمهور افغانستان همچنان حضور زنان را در ترکیب تیم مذاکره کننده با طالبان حتمی و ضروری خواند و نیز از گزینش بیشتر زنان در کابینۀ جدید حکومت افغانستان خبر داد.

XS
SM
MD
LG