لینک های دسترسی

Breaking News

یک قریه در نورستان زیر برفکوچ شده است


رفباری شدید سه روز گذشته در افغانستان، ۱۰۰ قربانی گرفته است
رفباری شدید سه روز گذشته در افغانستان، ۱۰۰ قربانی گرفته است

حافظ عبدالقیوم، والی نورستان، در مصاحبه ای با صدای امریکا گفت که تا حال حدود ۵۰ جسد و ۲۲ زخمی از زیر برف بیرون آورده شده است. زنان و کودکان در میان قربانیان این برف باری است.

به گفتۀ والی نورستان، قریه حفصی که در آن ۷۰ خانواده زندگی می کردند، به صورت کامل زیر برفکوچ شده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید، برفباری شدید سه روز گذشته، ۵۴ قربانی گرفته است.

به گفتۀ آقای عبدالقیوم، مردم که در نزدیکی قریۀ حفصی زندگی می کنند، اجساد و زخمیان را از زیر برف بیرون میاورند.

به گفتۀ والی نورستان، مسیر راه به این قریه به دلیل برف باری شدید، کاملاً مسدود شده و مردم که در نزدیکی قریۀ حفصی ولسوالی برگ متال زندگی می کنند، نمی توانند به سادگی به منطقه بروند و مردم آسیب دیده را کمک کنند.

آقای عبدالقیوم همچنین افزود که احتمالاً شماری تلفات افزایش یابد، زیرا هنوز هم تعداد زیاد مردم در زیر برف گیر مانده اند.

برف باری در سایر ولایت

علاوه بر ولایت نورستان، ادامۀ برف باری ها در سایر ولایت افغانستان نیز موجب ده ها کشته و زخمی شده است. محمدعمر محمدی رئیس روابط خارجی و سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث به صدای امریکا گفت، در جریان برفباری‌ها سه روز گذشته، ده‌ها تن کشته و بیش از ده تن دیگر زخمی شده اند.

او افزود "از ۷۲ ساعت گذشته تا الحال که من همرای شما صحبت می کنم؛ از اثر برف باری در ۲۲ ولایت کشور، ۵۴ تن "شهید"، ۵۴ تن زخمی، ۱۶۸ منزل تخریب کلی، ۱۸ منزل تخریب قسمی و حدود ۳۵۰ راس مواشی از اثر سردی هوا تلف گردیده است".

آقای محمدی افزود که ۲۵ ولایت شاهد برفباری‌ها بودند که از این جمله برفباری در ۱۵ ولایت شدید بوده است.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افزود که تا اکنون ۵۵ برفکوچ در سالنگ سرازیر شده که ۱۴ کشته به جا گذاشته است.

برف باری شدید موجب مسدود شدن راه در برخی مناطق شده است
برف باری شدید موجب مسدود شدن راه در برخی مناطق شده است

در همین حال، محمداسلم سیاس معاون ادارۀ آمادگی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان، به صدای گفت، در حال حاضر، راه نُه ولایت شمالی و ولایات مرکزی با کابل به دلیل برفباری‌های شدید مسدود گردیده است.

اما آقای سیاس تأکید کرد که روند کمک‌رسانی به نیازمندان و آسیب‌دیدگان در ولایات با مشکلی بر نخورده؛ زیرا به گفتۀ وی، از قبل ذخایر مواد خوراکی و غیرخوراکی در ولایات جابه‌جا شده است.

حکومت افغانستان نیز به دلیل، برفباری‌های شدید، امروز را رخصتی عمومی اعلام کرده است. فتاح احمدزی سخنگوی وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان، به صدای امریکا گفت، به اساس هدایت رئیس جمهور در سراسر افغانستان امروز رخصتی عمومی می‌باشد.

آقای احمدزی اما گفت، این که رخصتی برای فردا نیز تمدید می‌گردد، یا نه، هنوز مشخص نشده است.

پروازهای میدان هوایی کابل نیز امروز به دلیل برفباری‌ها، تعطیل است. دگرمن همایون ایمل، معاون آمریت دفتر قول اردوی میدان هوایی کابل به صدای امریکا گفت، هنوز خط پرواز مسدود است.

دگرمن ایمل اما افزود، تلاش‌ها برای بازشدن خط پرواز جریان دارد.

برفباری‌های شدید از جمعه‌شب آغاز شد و تا اکنون نیز ادامه دارد. در سه سال اخیر به نوع خود این برفباری بی‌سابقه بوده است.

گیرماندن مسافرین در غزنی

غزنی یکی از ولایات سردسیر افغانستان است که برفباری‌های اخیر در این ولایت سبب شده است که ده‌ها موتر مسافربری در ساحات آب‌بند و لرمۀ این ولایت برف‌گیر شوند.

احمدالله داکتر یک مسؤول شرکت ترانسپورتی احمدشاه ابدالی در کندهار، به صدای امریکا گفت، ۱۸ عراده بس مسافربری این شرکت که مسافرین را از کابل به کندهار منتقل می‌کردند، در منطقه لرمه ولایت غزنی، در برف گیر مانده اند.

او با نگرانی گفت که اگر امروز برای این موترها تیل و موادخوراکی کمک نشود، ممکن فاجعۀ انسانی به بار آید.

عبیدالله یک رانندۀ مسیر کندهار – کابل، به صدای امریکا گفت "در ساحۀ کاریز لرمه غزنی، در نتیجۀ توفان و برفباری شدید، ۲۰ بس مسافربری و ۱۴ موتر تیزرفتار از عصر دیروز تا اکنون گیر مانده اند. در هر بس از ۵۰ تا ۵۵ مسافر سوار استند".

این راننده گفت که در حال حاضر هیچ کمکی نرسیده و امکانات خوراکی نیز در دسترس ندارند.

جنرال امین‌الله امرخیل قوماندان امنیه غزنی به صدای امریکا، گیرافتادن موترهای مسافربری را در ساحه لرمه تأیید کرد؛ اما گفت، شب گذشته پولیس که قرار بود به مسافرین کمک برسانند، خود با توفان شدید مواجه شدند.

شهر کابل نیز شاهد برف باری های شدید بوده است
شهر کابل نیز شاهد برف باری های شدید بوده است

او افزود "هشت صبح امروز بیش از ده موتر هاموی به سوی آن ساحه رفته است تا کمک برسانند، روز گذشته نیز ما به بیش از ۴۰۰۰ مسافر کمک کردیم و موترشان را با کیبل آوردیم. آنها را در جاهای مختلف جابه‌جا ساختیم".

در همین حال، عمر محمدی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت، تیم‌های برف‌روبی به ساحه رفته اند و مسافرین گیرمانده در برف را نجات دادند.

XS
SM
MD
LG