لینک های دسترسی

Breaking News

غرق شدن قایق حامل پناهجویان در بحیرهٔ مدیترانه ۷۳ کشته برجا گذاشت


عکس آرشیف
عکس آرشیف

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز چهارشنبه ۱۵ فبروری ( ۲۶ دلو) از مرگ کم از کم ۷۳ پناهجو در اثر غرق شدن قایق حامل آنان در آب‌های ساحلی لیبیا خبر داد.

این نهاد ملل متحد گفته است که رویداد روز سه شنبه به وقوع پیوسته و هفت نفر از سرنشینان این قایق توانستند خود را به ساحل برسانند و اکنون زیر درمان قرار دارند. این قایق از سواحل شهر قصر الخیار در طرابلس، پایتخت لیبیا به سمت اروپا حرکت کرده بود.

سواحل لیبیا و بحیرۀ مدیترانه مسیر عمدۀ پناهجویانی است که به گونۀ قاچاق از افریقا عازم اروپا می‌شوند، اما این مسیر خطرناک دریایی همه ساله جان هزاران پناهجو را گرفته است. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۱۴ تا کنون نزدیک به ۲۶هزار پناهجو در بحیرۀ مدیترانه غرق شده اند.

در اوایل ماه جاری، توافقنامه‌ای میان ایتالیا و لیبیا برای سه سال دیگر تمدید شد که سازمان‌های مدافع حقوق بشر آن را نقد کرده و از پیامدهای این اقدام هشدار دادند.

سازمان دیدبان حقوق بشر هشدار داد که "با کمک به مرزبانان ساحلی لیبیا، آنهم با درک کامل از اینکه چنین کمک زمینه ساز معروض کردن هزاران نفر به تخطی‌های جدی حقوق بشری می‌شود، ایتالیا و اتحادیه اروپا شریک چنین جرایم می‌شوند."

پس از سرنگون شدن حکومت به رهبری معمر القذافی در لیبیا، این کشور دستخوش جنگ و هرج و مرج داخلی است. ماموریت حقیقت‌یاب ملل متحد در ماه جون ۲۰۲۲ گزارش داد که مهاجران و پناهجویان در لیبیا با "ناپدید شدن اجباری، شکنجه، برده شدن، خشونت جنسی، تجاوز و دیگر اعمال غیرانسانی" روبرو اند.

در سپتمبر ۲۰۲۲ یک سارنوال محکمۀ بین‌المللی جرایم گفت که جرایم علیه پناهجویان در لیبیا "ممکن مصداق جنایات علیه بشریت و جرایم جنگی باشد."

XS
SM
MD
LG