لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت افغانستان در بلجیم: 'اوباشان' بر مقر سفارت حمله کردند


سفارت افغانستان در بلجیم با نشر خبرنامه‌ای گفته است که "شش تن افراد اوباش" به زور وارد این سفارت شده و برخی "دوسیه‌ها و اسناد بهادار" را مورد دستبرد قرار داده اند.

در این خبرنامه آمده است که این افراد که خود را "شهروندان دموکرات افغانستان" خوانده اند، در تاریکی بامداد ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) کلکین‌ها و دروازه‌های امنیتی سفارت را شکستانده و نگهبان را لت و کوب و با "ریسمان و چاقو" تهدید به مرگ کرده اند.

نظیف‌الله سالارزی، سفیر افغانستان در بلجیم، این اعلامیه را در صفحۀ فیسبوک و تویتر خود نشر کرده است. سفارت افغانستان در بلجیم از افغانستان در اتحادیه اروپا و ناتو نیز نمایندگی می‌کند.

در خبرنامۀ سفارت افغانستان در بلجیم آمده است که شخص سفیر تلاش کرد که با حمله کنندگان صحبت کرده و با حفظ آرامش و بدون مداخلۀ پولیس مشکل را حل کند، اما این وضعیت با مداخلۀ پولیس و دستگیری مهاجمان پایان یافت. هویت مهاجمان تا کنون فاش نشده است.

یک دپلومات پیشین سفارت افغانستان در اروپا با ارسال پیام ویدیوی یکی از این مهاجمان به صدای امریکا گفته است که افراد مهاجم خسارات هنگفتی بر سفارت وارد کرده اند.

در این پیام ویدیویی که فرد مهاجم به زبان بلجیمی و دری ادعا می‌کند که با مسلط شدن طالبان، "حکومت قانونی" در افغانستان وجود ندارد وبه ادعای وی "مردم دموکرات افغانستان حکومت موقت تروریستی طالبان" را به رسمیت نمی‌شناسند.

این مهاجم همچنین گفته است: "ما مردم دموکرات افغانستان از مقاومت افغانستان در افغانستان به هر وسیلۀ لازم حمایت می‌کنیم. ما مردم دموکرات افغانستان از کل جامعۀ افغانستان در سراسر جهان می‌خواهیم که برخیزند و سفارت‌خانه های خود را اشغال کنند تا صدای آنان شنیده شود و از کشور خود محافظت کنند."

این مهاجم مشخص نکرده است که هدف وی از "مقاومت افغانستان" کدام جناح است، اما در حال حاضر احمد مسعود، جبهۀ مقاومت ملی افغانستان را بر ضد طالبان رهبری می‌کند و چند روز پیش حدود ۲۰ نمایندۀ پارلمان اروپا پیش نویس قطعنامه‌ای را تهیه کردند تا از آقای مسعود برای سخنرانی در پارلمان اروپا دعوت شود.

در اعلامیۀ سفارت افغانستان در بلجیم آمده است که این سفارت زیر پرچم سه رنگ افغانستان، پرچم حکومت به رهبری محمد اشرف غنی، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پس از آنکه طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفتند، دپلوماتان افغان در خارج از نداشتن پول برای پیشبرد امور ماموریت‌های دپلوماتیک، هراس از امنیت خانواده‌های شان که در افغانستان باقی‌مانده‌اند و سردرگمی در پناه‌گزینی در کشورهای خارجی حکایت دارند.

گروه طالبان که به تاریخ ۱۵ اگست وارد کابل شد، درست یک‌ماه پس از گرفتن قدرت اعلام کرد که به سفارتخانه‌های افغانستان در خارج پیام داده اند تا به کار شان ادامه دهند.

شماری از این دپلوماتان گفته اند که به خاطر هراس از انتقامجویی طالبان نمی‌توانند به افغانستان برگردند و برخی از آنان گفته اند که در کشورهای میزبان یا هر کشور دیگری که آنان را بپذیرد پناهنده خواهند شد.

XS
SM
MD
LG