لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندهٔ دایمی افغانستان در ملل متحد خواستار باقی ماندن در سمت‌اش شد 


غلام محمد اسحاقزی، نمایندهٔ دایمی حکومت پیشین افغانستان در نامه‌ای از منشی عمومی ملل متحد خواسته است تا در سمت‌اش باقی بماند.

فرهان حق، سخنگوی انتونیو گوتیرش، سر منشی ملل متحد گفته است که آقای اسحاقزی فهرستی از هیات افغانستان برای مجمع عمومی ملل متحد را نیز فرستاده است.

تا حال واضح نیست که گروه طالبان نمایندهٔ خود را به ملل متحد معرفی خواهد کرد یا نه.

آقای اسحاقزی، هفتهٔ گذشته اعتبار نامه‌اش را به دفتر آقای گوتیرش فرستاده است.

ده‌ها تن از رهبران جهان هفته‌ٔ آینده به منظور اشتراک در مجمع عمومی سالانهٔ ملل متحد، به نیویارک مسافرت می‌کنند؛ نشستی که قرار است آقای اسحاقزی به تاریخ ۲۷ سپتمبر به نمایندگی از افغانستان در آن سخنرانی کند.

ملل متحد همه ساله یک کمیتهٔ نه عضوی را برای رسیدگی به مسایل اعتبار‌نامه‌ها به کار می‌گمارد.

کمیتهٔ که به روز سه شنبه گذشته معرفی شد، شامل بهاماس، بوتان، چیلی، چین، نامیبیا، روسیه، سیرالیون، سویدن و ایالات متحده است.

این کمیته همواره در ماه‌های اکتوبر و نومبر تشکیل جلسه داده و اعتبار‌نامه‌های تمامی اعضای ملل متحد را ارزیابی می‌کند.

بر اساس مقررات مجمع عمومی ملل متحد، تا زمانی که در این خصوص تصمیم اتخاذ شود، آقای اسحاقزی به وظیفه‌اش ادامه خواهد داد.

بار قبلی، زمانی که طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در افغانستان حکمروایی داشتند، نمایندهٔ حکومت سقوط یافتهٔ افغانستان منحیث نمایندهٔ ملل متحد در سمت‌اش باقی ماند؛ زمانی که کمیتهٔ ارزیابی اعتبار‌نامه‌ها تصمیم خود را در مورد فرد جدید به تعویق انداخت.

این در حالی است که دپلوماتان افغان در خارج از نداشتن پول برای پیشبرد امور ماموریت‌های دپلوماتیک در کشورهای خارجی حکایت دارند.

خبرگزاری رویترز بدون افشای نام از قول کارمندان کم از کم هشت سفارت‌خانۀ افغانستان در خارج، به شمول کانادا، آلمان و جاپان گزارش داده است که این ماموریت‌های دپلوماتیک غیرفعال و کارمندان آن سرخورده و دل شکسته اند.

XS
SM
MD
LG