لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ مهاجمان بر پوهنتون کابل؛ ۲۲ کشته و ۲۲ زخمی


حملۀ مهاجمان مسلح بر پوهنتون کابل با کشته شدن ۲۲ نفر و زخمی شدن ۲۲ نفر دیگر پایان یافت.

وزارت داخلۀ افغانستان گفته است که این حمله را سه مهاجم مسلح انجام دادند که هر سه آنان توسط نیروهای افغان از پا در آمدند.

پیش از این طارق آرین، سخنگوی وزارت داحلۀ افغانستان روز دوشنبه دوم نومبر (۱۲ عقرب) به خبرنگاران گفته بود که در این رویداد ۱۹ نفر کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شده اند.

مهاجمان مسلح پیش از چاشت امروز پس از گلوله‌باری در نزدیکی دروازه پوهنتون کابل، وارد این نهاد اکادمیک شده و که کم از کم شش ساعت با نظامیان افغان درگیر بودند.

آقای آرین افزود که نیروهای امنیتی هنوز هم در محل حضور دارند و عملیات تصفیه‌ای در داخل پوهنتون کابل ادامه دارد.

گفته می‌شود که بیشتر این قربانیان این رویداد دانشجویان فاکولتۀ حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل اند.

مهاجمان پیش از چاشت دوشنبه این حمله را انجام دادند
مهاجمان پیش از چاشت دوشنبه این حمله را انجام دادند

حمید عبیدی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به صدای امریکا گفت که بسیاری از استادان و دانشجویان از محوطۀ پوهنتون کابل و لیلیۀ پسران و دختران بیرون کشیده شدند.

در جریان این حمله یک نمایشگاه کتاب از ناشران افغان و ایرانی نیز در محوطۀ پوهنتون کابل برگزار شده بود که در آن محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان و بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان نیز اشتراک داشتند. به گفتۀ منابع در این حمله به آقای دانش و سفیر ایران آسیبی نرسیده است.

مسوولیت این رویداد را تا اکنون فرد و یا گروهی به عهده نگرفته و طالبان دست داشتن در این رویداد را رد کرده اند.

یا اینحال امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به این حمله را به طالبان نسبت داده و در صفحۀ فیسبوک‌اش نگاشته است: "حمله بر پوهنتون کابل برای ما یک ناکامی استخباراتی و فاجعه انسانی است. این حمله گندیده‌گی وجدان طالب و همفکران او را نشان می‌دهد. این حمله امروز و هیچگاهی پس از امروز توجیه ندارد. نفرین بر طالب و هفکر و حامی طالب".

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز این حمله را تقبیح کرده و آن را جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی عنوان کرده است.

حملات بر مراکز آموزشی و تحصیلی در افغانستان چیز تازه نیست؛ هفتۀ گذشته حملۀ انتحاری در برابر مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل سبب کشته شدن ۲۴ نفر و زخمی شدن ۵۷ نفر دیگر شد.

سال گذشته نیز حملۀ انتحاری ذریعۀ موتر بم گذاری شده در مقابل دروازۀ ورودی پوهنتون کابل سبب کشته شدن هشت نفر و زخمی شدن ۲۳ نفر دیگر شد.

XS
SM
MD
LG