لینک های دسترسی

Breaking News

نظامی پیشین آسترالیایی: اعمال ما در افغانستان 'شرم ملی' است


یک وکیل مدافع پیشین اردوی آسترالیا که به افشای اسناد محرمانه به خبرنگاران متهم است، امروز(١٣جون) گفت که پیگرد قانونی وی به خاطر حراست از امنیت ملی نبوده بلکه به خاطری تحت پیگرد قرار گرفته که یک شرم ملی را پنهان کرده است.

این وکیل پیشین، دیفید ویلیام مک براید، نام دارد و برای نخستین بار امروز به خاطر اتهامات مرتبط با افشای اسناد محرمانه در بارۀ شمولیت نیروهای ویژۀ هوایی آسترالیا در افغانستان، به شبکه های خبری آسترالیا، در محکمۀ عالی آنکشور حضور یافت.

افشای این اسناد باعث شد که هفتۀ گذشته پولیس آسترالیا در دو روز پی در پی، به دفتر شبکۀ خبری ای بی سی در شهر سیدنی و منزل یک خبرنگار در کانبیرا، پایتخت آسترالیا هجوم ببرد تا اسناد محرم را به دست بیاورد.

این اقدام پولیس انتقادات شدیدی را نیز در پی داشته که از سوی منتقدین یک اقدام ارعاب آمیز علیه رسانه ها خوانده شده است.

مک براید ٥٥ سال عمر دارد و امروز پس از حضور در محکمۀ عالی به ضمانت آزاد شد. قرار است این مرد آسترالیایی به تاریخ ٢٧ جون دوباره در محکمه حاضر شود.

سارنوالان در یک درخواست یازده صفحه یی تقاضا کرده اند تا بخش های محرم شواهد در محکمۀ در عقب در های بسته، شنیده شود.

مک براید میپذیرد اسنادی را که افشا کرده، أساس تحقیقات شبکۀ خبری ای بی سی در سال ٢٠١٧ در مورد نیرو های ویژۀ آسترالیا در أفغانستان بوده، اما تمام ادعا های وارده از جانب سارنوالان را نمیپذیرد.

مک براید بروز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که وظیفه داشت به عنوان یک افسر نظامی، کارهای نادرست جنرالان و وزرای حکومت را در مورد عملیات آسترالیا در أفغانستان افشا کند.

مک براید علاوه کرد، آنچه را که در اختیار رسانه ها قرار داده است، همه در مورد اتفاقاتی است که ده سال قبل در یک منطقۀ کوهستانی در افغانستان و پارلمان آسترالیا رخ داد.

این وکیل مدافع پیشین اردوی آسترالیا تاکید کرد که در سپتمبر سال گذشته به افشای اسناد سری متهم شده اما تا هنوز سارنوالان نتوانستند شواهد کافی جمع آوری کنند.

در صورتیکه مک براید مجرم شناخته شود، حداقل به ٦٠ سال زندان محکوم خواهد شد.

محکمۀ فدرال آسترالیا می گوید که قوانین فدرال آن کشور، اطلاع دهندگان و افشا کنندگان را به عنوان افراد "غیر قابل نفوذ، تخنیکی، بی نظیر و قابل تحمل" حراست می کند، اما مک براید، مصوونیت برای اطلاع دهندگان و افشا گران را در آسترالیا رد کرده و آن را مضحک خواند.

نظامی پیشبین آسترالیایی: اعمال ما در افغانستان 'شرم ملی' است
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:42 0:00

XS
SM
MD
LG