لینک های دسترسی

Breaking News

آسترالیا، کانادا و بریتانیا المپیک زمستانی چین را تحریم دپلوماتیک کردند


آسترالیا، کانادا و بریتانیا بازی‌های المپیک زمستانی بیجینگ ۲۰۲۲ را در اعتراض به نقض حقوق بشر توسط چین تحریم دپلوماتیک کردند. به این ترتیب هیچ مقام دولتی این دو کشور در این رقابت‌ها حضور نخواهد داشت.

بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا گفت که "المپیک زمستانی بیجینگ تحریم دپلوماتیک خواهد شد و انتظار نمی‌رود که هیچ وزیری و یا مقامی [بریتانیایی] در آن اشتراک کنند" اما افزود که ورزشکاران بریتانیایی در این بازی‌ها شرکت خواهند داشت.

پیش از این، سکات موریسن، صدر اعظم آسترالیا گفت که تصمیم این کشور به دلیل تقلای آسترالیا برای بازگشایی راه‌های دپلوماتیک با چین برای بحث در مورد نقض حقوق بشر در شین‌ژیانگ و اقدامات بیجینگ علیه واردات آسترالیا، گرفته شده است.

آقای موریسن گفت که باوجود تلاش‌های آسترالیا، بیجینگ به چندین موضوع مطرح شده توسط این کشور، از جمله اتهامات نقض حقوق بشر، پاسخ نداده است.

فعالان حقوق بشر مدعی اند که شین‌ژیانگ شبکۀ گسترده‌ای از بازداشتگاه‌های غیرقانونی کار اجباری را دارد که کم از کم یک میلیون نفر را زندانی کرده است؛ مقام‌های چینی همواره این ادعا ها را رد کرده و این کمپ‌ها را "مراکز آموزش حرفه‌ای" خوانده اند که به گفتۀ آنان هدف آن مقابله با افراط‌گرایی و گرایش‌های جدایی‌طلبانه است.

موریسن به خبرنگاران در سدنی گفت: "بنابراین جای تعجب نیست که مقامات دولت آسترالیا برای بازی‌ها به چین نروند. " اما او هم افزود که ورزشکاران آسترالیایی در بازی‌ها حضور خواهند داشت.

جستن ترودو، صدراعظم کانادا نیز ناوقت چهار شنبه، اعلام کرد که مقامات کانادایی از اشتراک در بازی‌های المپیک زمستانی بیجینگ منصرف خواهند شد وافزود که دولت او "به شدت نگران نقض مکرر حقوق بشر توسط دولت چین است".

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به گفته‌های صدر اعظم آسترالیا گفت که سیاستمداران آسترالیایی درگیر "موضوعات سیاسی" هستند. او افزود: "آنها بیایند یا نیایند، برای کسی مهم نیست."

این در حالی است که ایالات متحده روز دوشنبه این بازی‌ها را تحریم کرده و دیگر متحدین ایالات متحده اقدامات مشابهی را به بررسی گرفته اند.

جن ساکی، سخنگوی قصر سفید گفت که واشنگتن به صورت دپلوماتیک بازی‌های زمستانی المپیک و پارالمپیک را تحریم می‌کند، اما ورزشکاران امریکایی در این بازی‌ها شرکت خواهند داشت.

خانم ساکی علت این تصمیم را "ادامه نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت در شین‌ژیانگ و سایر موارد نقض حقوق بشر" از سوی چین عنوان کرد.

چین در واکنش به این اقدام واشنگتن روز سه شنبه هفتم دسمبر تحریم دپلوماتیک بازی‌های المپیک زمستانی بیجینگ را تقبیح کرده و آن را مغایر روحیه المپیک خواند.

ژاو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین گفت که "ایالات متحده بهای اقدامات خود را خواهد پرداخت" و هشدار داد که چین با "اقدامات متقابل قاطعانه" پاسخ خواهد داد اما جزییاتی ارایه نکرد.

بازی‌های المپیک زمستانی بیجینگ به تاریخ چهارم فبروری ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG