لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا بازی‌های المپیک زمستانی را تحریم دپلوماتیک کرد


ایالات متحده اعلام کرده است که بازی‌های المپیک زمستانی بیجینگ ۲۰۲۲ را تحریم دپلوماتیک کرده است. به این ترتیب هیچ مقام دولتی ایالات متحده در این رقابت‌ها حضور نخواهد داشت.

جن ساکی، سخنگوی قصر سفید، روز دوشنبه اعلام کرد که واشنگتن به صورت دپلوماتیک بازی‌های زمستانی المپیک و پارالمپیک را تحریم می‌کند، اما ورزشکاران امریکایی در این بازی‌ها شرکت خواهند داشت.

خانم ساکی علت این تصمیم را "ادامه نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت در شین‌ژیانگ و سایر موارد نقض حقوق بشر" از سوی چین عنوان کرد.

او در ادامه افزود که حکومت امریکا از ورزشکاران امریکایی شرکت‌کننده در این بازی‌ها به طور کامل حمایت می‌کند.

چین در واکنش به این اقدام واشنگتن روز سه شنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) تحریم دپلوماتیک بازی‌های المپیک زمستانی بیجینگ را تقبیه کرده و آن را مغایر روحیه المپیک خواند.

ژاو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین به خبرنگاران گفت که ایالات متحده "از روی تعصب ایدیالوژیک و بر حسب دروغ‌ها و شایعات" تلاش دارد در بازی‌های بیجینگ مداخله کند.

آقای لیجان گفت که تحریم "به طور جدی اصل بی طرفی سیاسی ورزش‌ها را که توسط منشور المپیک ایجاد شده است " نقض می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ چین گفت که "ایالات متحده بهای اقدامات خود را خواهد پرداخت" و هشدار داد که چین با "اقدامات متقابل قاطعانه" پاسخ خواهد داد اما جزییاتی ارایه نکرد.

در همین حال، جن ساکی گفته است که جو بایدن به شی جین‌پینگ، رییس جمهوری چین گفته است که دفاع از حقوق بشر در بافت و وجود امریکایی‌ها جا دارد.

آقای بایدن ماه گذشته به خبرنگاران گفته بود که در حالی که قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه از جمله ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا، در اعتراض به نقض حقوق بشر در چین از تحریم‌های دپلوماتیک حمایت می‌کنند، او در حال بررسی این گزینه است.

به گفتهٔ کارشناسان این اقدام به امریکا امکان می‌دهد که بدون ممانعت از رقابت ورزشکاران امریکایی در المپیک، پیامی را در صحنه جهانی به چین ارسال کند.

ایالات متحده آخرین بار در سال ۱۹۸۰ و در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر بازی‌های المپیک را که در مسکو برگزار می‌شد، به طور کامل تحریم کرده بود.

بازی‌های المپیک زمستانی بیجینگ به تاریخ چهارم فبروری ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.

در سال‌های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف رو به وخامت بوده است.

مناقشه تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت‌ها، به ویژه مسلمانان اویغور در منطقه شین ژیانگ، وضع قوانین سختگیرانه چین بر هانگ کانگ، موقف چین در برابر تایوان و حمایت امریکا از تایوان و مناقشه در جنوب آب‌های چین که چندین کشور منطقه بر آن ادعای مالکیت دارند از عوامل عمده تیرگی روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان شده است.

XS
SM
MD
LG