لینک های دسترسی

Breaking News

نویسندهٔ رمان 'آیات شیطانی' مورد حمله قرار گرفت


 سلمان رشدی، نویسندهٔ کتاب آیات شیطانی
سلمان رشدی، نویسندهٔ کتاب آیات شیطانی

رسانه های ایالات متحده گزارش داده اند که سلمان رشدی، نویسندهٔ رمان "آیات شیطانی" روز جمعه ۱۲ اگست ( ۲۱ اسد) در مراسمی در ایالت نیویارک با چاقو مورد حمله قرار گرفت.

آقای رشدی قرار بود در مراسمی در انستیتیوت چاتاکوا (Chautauqua) سخنرانی کند که مهاجم با سمت او هجوم برده و او را با "ضربات مشت و چاقو" مورد حمله قرار داده است.این حمله برای ۲۰ ثانیه دوام یافت.

پولیس نیویارک وقوع حمله با چاقو در این منطقه را تایید کرده است، اما در مورد هویت قربانی این حمله تبصره نکرده است.

تصاویر ویدیویی نشان می دهد که پس از این حمله، مردم به کمک مضروب می شتابند.

آقای رشدی با هلیکوپتر از محل وقوع رویداد به شفاخانه انتقال داده شده است و هنوز از وضعیت صحی او گزارشی نشر نشده است.

پولیس تایید کرده است که فرد مهاجم بازداشت شده است.

آیت الله خمینی در سال ۱۹۸۸ ( دلو سال ۱۳۶۷) فتوای مرگ آقای رشدی را به دلیل نشر کتاب آیات شیطانی صادر کرد و این کتاب در ایران ممنوع شد. نشر این کتاب در برخی از کشور های اسلامی از جمله پاکستان نیز موجب اعتراضات شد.

این نویسندهٔ هندی‌تبار بریتانیایی با نشر کتاب " بچه‌های نیمه‌شب" در سال ۱۹۸۱ میلادی به شهرت رسید و جایزهٔ ادبی "بوکر" را دریافت کرد.

با نشر رمان "آیات شیطانی" که چهارمین کتاب او است، آقای رشدی به دلیل فتوای صادر شده از سوی خمینی، مجبور شد تا به مدت نه سال زندگی مخفیانه داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران برای هر کسی که رشدی را بکشد بیش از سه میلیون دالر پاداش تعیین کرده است.

در سنبله سال ۱۳۹۱ "بنیاد ۱۵ خرداد" که یک بنیاد مذهبی نیمه رسمی در ایران است، جایزه قتل سلمان رشدی را به ۵۰۰ هزار دالر افزایش داد. رشدی در آن زمان با رد این تهدید، گفت که "هیچ مدرکی" مبنی بر ابراز تمایل مردم به این جایزه در دست نیست.

XS
SM
MD
LG