لینک های دسترسی

Breaking News

اعلام آتش بس بین نیرو های حکومت مرکزی و کرد های عراق


حیدر العبادی، صدر اعظم عراق روز جمعه دستور توقف ۲۴ ساعته عملیات نظامی علیه نیرو های کرد عراقی را در شمال آن کشور صادر کرد.

آقای عبادی گفته است که این عملیات به خاطری موقتاً متوقف شده است تا نیرو های حکومت مرکزی عراق بتوانند در گذرگاه های مرزی منطقه کردستان مستقر شوند.

یک سخنگوی حکومت خود مختار کردستان عراق نیز گفته است که دو طرف روی توقف جنگ که در ۱۶ اکتوبر آغاز شد، توافق کرده اند.

حیدر العبادی در واکنش به برگزاری همه پرسی کسب استقلال توسط حکومت خود مختار کردستان عراق، دستور عملیات نظامی برای بدست آوردن کنترول شهر نفت خیز کرکوک و سایر مناطق تحت تصرف کرد های عراقی را صادر کرده بود.

نیرو های حکومت مرکزی عراق توانستند بدون کدام مقاومت بزرگ از سوی نیرو های کردی موسوم به پیشمرگه، کرکوک را تصرف کنند و توازن قدرت را در ظرف چند روز در شمال عراق به نفع بغداد تغییر بدهند.

حیدر العبادی در بیانیه یی روز جمعه گفت که توقف جنگ بین نیرو های حکومت مرکزی عراق و نیرو های کرد عراقی باید از "ریختاندن خون فرزندان یک کشور" جلوگیری کند.

یک مقام حکومت خود مختار کردستان گفته است که آتش بس از ساعت یک جمعه شب به وقت محلی آغاز شده و تا کنون برقرار است.

ریکس تیلرسن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در یک صحبت تیلیفونی با صدر اعظم عراق، خواستار آغاز مذاکره بین بغداد و اربیل – مرکز حکومت خود مختار کردستان عراق – شده است.

یک مقام اردوی ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که اختلافات روز افزون بین بغداد و اربیل که به دنبال برگزاری همه پرسی کسب استقلال منطقه کردستان پدید آمده، توجه از جنگ علیه داعش را در عراق منحرف ساخته است.

XS
SM
MD
LG