لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر معارف طالبان از نارضایتی مردم در مقابل حکومت این گروه هشدار داد


سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان اقدامات برخی از مقامات حکومتی را زیر سوال برد و هشدار داد که چنین اقدامات مردم را از حکومت طالبان دور خواهد کرد.

سید حبیب‌الله آقا روز چهارشنبه ۱۵ می (۲۶ ثور) در مراسم امضای تفاهمنامه‌های تطبیق پروسه‌های ساده‌ شده در نهادهای حکومتی طالبان گفت که به جای ساده سازی روندها، مقامات حکومتی زندگی ساده را حفظ کنند.

او گفت که طالبان با حمایت مردم به این موقف رسیده اند، اما به گفتهٔ وی اکنون وزیران حکومت طالبان به مردم وقت ملاقات هم نمی‌دهند.

وزیر معارف طالبان گفت: "وزیر صاحب از خودش آدم بزرگی ساخته است. چون وزیر است (مردم) نمی‌تواند با او ملاقات کنند... این همان مردمی هستند، اینها کسانی هستند که در هنگام جنگ از ما و شما با خانواده هایشان محافظت کردند."

سید حبیب الله آقا از عملکرد حکومت نیز انتقاد کرده گفت: "ما خود را جانشینان صحابهٔ کرام می‌دانیم. آیا صحابهٔ کرام مانند ما حکومت می‌کردند... این امر سرانجام سبب می‌شود که ملت از ما رو بگرداند."

در مراسم امضای موافقتنامه‌های تطبیق پروسه‌های ساده شده در نهادهای حکومتی طالبان، شماری دیگر از مقامات حکومت طالبان از جمله ملا عبدالسلام حنفی، معاون ریاست الوزرای طالبان، نیز سخنرانی کردند.

سید حبیب الله آقا این اظهارات را در مورد نارضایتی مردم در حالی بیان می‌کند که وزارت تحت رهبری او به رغم نارضایتی گسترده مردم، بر آموزش دختران بالاتر از دوره ابتدایی ممنوعیت وضع کرده است.

با وجود مخالفت مردم با برخی از سیاست‌های حکومت طالبان، این حکومت همچنان به سیاست‌های خود ادامه داده است. طالبان بدون تامین بدیل کشت کوکنار، به اجرای فرمان ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه ادامه داده که در برخی ولایات با مخالفت شدید مردم روبرو شده است.

باشندگان منطقهٔ برلاس ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان روز دوشنبه باردیگر در اعتراض به از بین بردن مزارع کوکنار با طالبان درگیر شدند که براساس گزارش‌ها در این درگیری سه تن کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند.

حکومت طالبان تاهنوز رسماً گزارش تلفات درگیری های اخیر در ولسوالی ارگو را تایید یا تکذیب نکرده است. پیش از این در اوایل ماه می در ولسوالی های دریم و ارگو ولایت بدخشان، افراد ملکی برای از بین بردن محصول خشخاش با نیروهای طالبان درگیر شدند که در نتیجه دو غیرنظامی در این دو ولسوالی کشته شدند.

همچنان در آغاز هفته گذشته سه تن به شمول یک طالب در درگیری بر سر زمین در ولایت ننگرهار کشته شدند.

پیش از این اظهارات سید حبیب الله آقا، چندین مقام بلندپایه دیگر طالبان از سیاست‌های حکومت طالبان از جمله تحصیل و کار زنان انتقاد کرده بودند، اما این گونه اظهارات و انتقادات هنوز کمکی به تغییر این سیاست‌ها نکرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG