لینک های دسترسی

Breaking News

آبده های تاریخی بلخ در معرض تاراج


نمایی از مسجد نه گنبد در بلخ
نمایی از مسجد نه گنبد در بلخ

مسوولین ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ با ابراز نگرانی می گویند که در شماری از روستا های آن ولایت به دلیل نا امنی، آثار باستانی با تهدید قاچاق و غارت از سوی افراد مسلح ناشناس مواجه می باشد.

بلخ – نخستین پایتخت آریانا - یکی از کهن ترین شهرهایی است که حدود ۹۰ ساحۀ باستانی را در خود دارد که بیشتر آن در ولسوالی های بلخ ، دولت آباد و خلم موجود است.

رئیس اطلاعات و فرهنگ بلخ می گوید که کشور های آلمان، امریکا ، ترکیه و ناروی بیشتر از ۱۰ ساحه وآثار باستانی بلخ را ترمیم کرده اند اما هنوز هم شماری از این آثار و ساحات باستانی نیاز به ترمیم جدی دارند تا از نابودی آن جلوگیری صورت بگیرد.

صالح محمد خلیق، رئیس اطلاعات وفرهنگ ولایت بلخ می گوید که در شماری از ولسوالی های بلخ آثار و ساحات باستانی به دلیل نا امنی با تهدید قاچاق و حفریات خودسرانۀ قاچاقبران آثار باستانی مواجه می باشد.

رئیس اطلاعات و فرهنگ بلخ می گوید که از ۴۰ اثر باستانی مشهور بلخ، خانقاه سلطان بهاوالدین ولد به ترمیم جدی ضرورت دارد. او می گوید که ترکیه وعدۀ ترمیم این خانقاه را داده است اما تا هنوز کار آن عملاً آغاز نشده است.

در جریان سال های گذشته مسجد نه گنبد یا حاجی پیاده، آرامگاه خواجه نصر پارسا، باغ تاریخی جهان نما، آرامگاه رابعه بلخی، فاطمه بلخی، آرامگاه ابن احمد خضروی بلخی، مزار میر روزه دار، مزار خواجه نظام الدین و آبده مسجد تاریخی قریه تخته پل به همکاری آلمان و ناروی ترمیم و باز سازی شده است.

به همین ترتیب آبده های تاریخی دیگر چون آرامگاه امیر شیر علی خان و وزیر محمد اکبر خان و مسجد چشمۀ شفا از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان ترمیم گردیده است.

XS
SM
MD
LG