لینک های دسترسی

Breaking News

شکایت زنان تجارت پیشۀ دایکندی از نبود بازار فروش صنایع دستی


زنان خواهان بازار های ویژه برای فروش صنایع دستی شان در دایکندی اند.
زنان خواهان بازار های ویژه برای فروش صنایع دستی شان در دایکندی اند.

بیشترزنان در روستاهای افغانستان درکنار پیشبرد امورات خانه، صنایع ظریف وگرانبهای محلی، نظیر خامک دوزی، موره دوزی، یخن دوزی لباس‌های افغانی وتولید گلیم، قالین، برک ونمد را تهیه می کنند.

اما دربرخی ولایات آن کشور، بانوان از نبود بازار فروش صنایع دستی شان شکایت کرده می‌گویند که اگر برای عرضهٔ این محصولات بازار ایجاد نشود به اقتصاد زنان ضربه وارد شده و تولیدات محلی آنان به دست فراموشی سپرده می‌شود.

برخی ازبانوان درولایت دایکندی می‌گویند که آنان بازار مشخصی در داخل ولایت برای فروش محصولات تولیدی شان ندارند و از حکومت خواستار ایجاد یک بازار فروش صنایع دستی زنانه اند.

راضیه یکی ازبانوان تجارت پیشه صنایع دستی دردایکندی می‌گوید:" خواهش ما از دولت این است که در دایکندی باید یک بازار صنایع دستی ایجاد کند تا صنایع دستی زنان رشد کند و از این طریق زنان به خود کفایی اقتصادی دست یابند".

بانو راضیه می‌افزاید که درسالیان اخیر،هیچ توجهی از سوی حکومت افغانستان به رشد اقتصادی زنان در دایکندی و سایر نهاد ها صورت نگرفته است.

صنایع دستی زنان دایکندی
صنایع دستی زنان دایکندی

شماری از زنان تجارت پیشه و تولید کنندگان صنایع دستی می‌گویند که در صورت عدم موجودیت بازار فروش وبی توجهی حکومت، آنان دست از تولید صنایع دستی خواهند کشید.

صنایع دستی زنان افغان درولایات مختلف افغانستان به عنوان بخشی از فرهنگ غنی افغان‌ها محسوب می‌شود. برخی از بانوان دایکندی می‌گویند که با ایجاد بازار فروش صنایع دستی و توجه دولت دراین زمینه، بانوان سهم عمده ای را برای حل مشکلات اقتصادی خانواده ها دردایکندی بازی خواهند کرد.

ذکیه رضایی رئیس اداره امور زنان ولایت دایکندی می‌گوید که نبود چنین فرصتهایی می‌تواند ضرر اقتصادی را بر زنان و خانواده های دایکندی وارد کند.

بانورضایی می‌افزاید:" کمرنگ شدن تولید صنایع دستی و بی توجهی به این صنعت سبب می‌شود که بخشی از فرهنگ بومی مردم دایکندی به دست فراموشی سپرده شود و ازسویی هم ضرر اقتصادی را برای بانوان به وجود ‌آورد".

رئیس اداره امور زنان افزود که تلاش ها برای ایجاد یک بازار فروش صنایع دستی در دایکندی جریان دارد وهمچنان مکانی را در باغ زنانۀ آن ولایت برای فروش صنایع دستی زنان ایجاد خواهند کرد.

مقامات اتاق‌های تجارت و صنایع دایکندی می‌گویند که ۳ درصد از بانوان خانواده های این ولایت، مصروف تولید صنایع دستی اند.

علی‌شهرستانی آمراتاق‌های تجارت وصنایع دایکندی می‌گوید:" ما تلاش خواهیم کرد تعمیری که برای نمایشگاه دایمی صنایع دستی زنان در دایکندی در نظر گرفته شده است، به زودی اعمار شود اما قبلآ پنجشنبه بازار را برای این تولیدات ایجاد کرده بودیم که متأسفانه به دلیل کم علاقگی مردم سقوط کرد".

مقامات اداره محلی دایکندی نیز می‌گویند که تلاش‌ها برای ایجاد یک بازار زنانه دراین ولایت جریان دارد.

شیرمحمد انتظار سخنگوی والی دایکندی می‌گوید:" یک طرح مشترک را اداره ولایت وشهرداری دایکندی روی دست دارند تا یک مارکت بزرگ را در شهر جدید نیلی مرکز ولایت دایکندی، به زنان تجارت پیشه اختصاص دهند و از این طریق بانوان قادر به فروش صنایع دستی شان نیز شوند".

بانوان تجارت پیشه دردایکندی می‌گویند که سران حکومت وحدت ملی، بارها وعده ی خودکفا ساختن وظرفیت سازی زنان را درعرصه های مختلف برای مردم داده اند اما دراین زمینه تاکنون اقدامات عملی دردایکندی انجام نشده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG