لینک های دسترسی

Breaking News

بنیت: افغان‌ها نگرانی‌های حقوق بشری خود را به دفترم بفرستند


گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان از جوامع مختلف افغان‌ها خواسته است که نگرانی‌های شان را در مورد حقوق بشر به دفترش بفرستند.

ریچارد بنیت، ناوقت یکشنبه ۲۳ اکتوبر (اول عقرب) در تویترش نوشته است که در طول سفرش به افغانستان، با اقشار مختلف از جمله نمایندگان زن و مرد جامعه مدنی از چندین ولایت ملاقات کرده است.

او گفته است که نمایندگانی از پنجشیر، سرکوب گستردۀ غیرنظامیان توسط طالبان و نقض گستردۀ حقوق بشر به ویژه خشونت‌های فاحش علیه زنان و دختران را توصیف کرده اند.

آقای بنیت افزوده است: "پنجشیری‌ها با تایید تجزیه و تحلیل منبع باز، از رفتار تکان‌دهندۀ جنگجویان جبهه مقاومت ملی در جریان جنگ نیز به من گفتند...از افغان‌ها از همه جوامع دعوت می‌کنم تا نگرانی‌های حقوق بشری خود را به دفتر من برسانند. اینها را می‌توان محرمانه از طریق hrc-sr-afghanistan@un.org انجام داد".

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان خواستار توقف نقض حقوق‌ بشر و پاسخگو بودن مسوولان شده است.

این در حالی است که جنبش زنان معترض افغانستان از آقای بنیت انتقاد کرده و سه روز پیش با نشر اعلامیه‌ای گفتند که او با مسوولان طالبان در پنجشیر دیدار کرده است، در حالی که گزارش از وضعیت حقوق بشر مستلزم گفتگو با قربانیان است.

در اعلامیۀ زنان معترض آمده است: "آقای بنیت باید با مردم پنجشیر که رنج جنایات طالبان را می‌برند، گفتگو کرده و از آنان می‌شنید...شایسته بود با این مردم دیدار و گفتگو شود و از رنج آنان گزارش‌دهی صورت گیرد".

پس از نشر گزارش‌ها در مورد "کشتار فراقانونی" و نقض گستردۀ حقوق بشری توسط طالبان در پنجشیر، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) به آن ولایت سفر کرده بود.

با این حال، آقای بنیت گفته است که در مورد تمامی نگرانی‌های نقض حقوق بشر در افغانستان به تاریخ ۲۶ اکتوبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت خواهد کرد.

گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان پس از خروج از این کشور به تاریخ ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) گفت که پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیده است که افغانستان با یک بحران جدی مواجه است و نیاز است تا همۀ طرف‌ها اقدامات فوری را در این مورد روی دست گیرند.

XS
SM
MD
LG