لینک های دسترسی

Breaking News

فایق: هم اکنون در افغانستان تجرید جنسیتی وجود دارد


سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد می‌گوید که تجرید جنسیتی موجود در افغانستان سبب ضعف و محرومیت زنان و دختران از حقوق و آزادی‌های اساسی آنان شده است.

نصیر احمد فایق، ناوقت جمعه ۲۱ اکتوبر (۲۹ میزان) در کمیته امور اجتماعی، بشری و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که زنان و دختران افغانستان به صورت سیستماتیک در حال حذف‌شدن از عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌باشند.

او وضعیت شدیداً نگران‌کننده حقوق بشر زنان و دختران را تجرید جنستی خواند و افزود: "آزار و اذیت زنان توسط طالبان زندگی خصوصی و اجتماعی آنان را متاثر کرده – صدور فرمان‌ها به شمول حجاب تحمیلی و داشتن محرم شرعی منجر به سلب آزادی و تردد زنان و دختران شده است."

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اواسط سال گذشتۀ میلادی، این گروه دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود نگهداشته و زنان را از کار به استثنای شمار معدودی از سکتور‌ها، منع کرده اند.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد با بیان اینکه طالبان طی یک سال گذشته در پیروی از تعهدات شان مبنی بر حفاظت از حقوق مدنی، سیاسی و فرهنگی شهروندان افغانستان ناکام بوده اند، گفت که در مورد "کشتارهای فراقانونی، شکنجه، رفتار خشن، گرفتار و بازداشت‌های خودسرانۀ نظامیان پیشین افغان، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و متهمان وابسته به جبهۀ مقاومت ملی"، گزارش‌های تکان‌دهنده نشر شده است.

این در حالی است که ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان پس از خروج از این کشور روز پنجشنۀ هفتۀ گذشته گفت که وضعیت حقوق بشری در افغانستان شدیداً نگران‌کننده است.

حمله بر هزاره‌ها

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد در بخش دیگر سخنرانی خود حملات پیاپی بر مراکز و اماکن غیرنظامیان را مورد نگران کنندۀ دیگر نقض حقوق بشر در زیر حاکمیت طالبان خواند.

او گفت که حملات متداوم تروریستی بر مراکز آموزشی و مذهبی به منظور هدف قراردادن غیرنظامیان به ویژه هزاره‌ها و مسلمانان اهل تشیع، هندوها، سیک‌ها و صوفی‌ها صورت می‌گیرد.

نصیر احمد فایق گفت که بیش از صدها دانش‌آموز – که اکثریت شان هزاره بودند – در مرکز آموزشی کاج آماج حملۀ هدفمند قرار گرفتند.

او افزود: "وقوع پیهم چنین حملات بیانگر خصومت واضح با دسترسی دختران به آموزش، با یک گروه قومی خاص و ناکامی طالبان در تامین امنیت کشور است."

این در حالی است که طالبان تامین امنیت را طی یک سال و چند ماه گذشته یکی از دستاوردهای بزرگ حکومت این گروه قلم‌داد می‌کنند.

در تازه‌ترین مورد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز شنبه ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) در خبرنامه‌ای گفت که شش تن از افراد شاخۀ خراسان داعش که در حمله بر مسجد وزیر اکبر خان و آموزشگاه کاج دست داشتند، در نتیجۀ عملیات نیروهای این گروه بر مرکز بودوباش شان کشته شدند.

اما در بیش از ۱۳ ماه گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، گروه داعش مسوولیت بیشترین حملات در افغانستان و نیز راکت‌پراگنی به کشورهای همسایۀ شمالی افغانستان را به دوش گرفته است.

با این حال، آقای فایق خواستار تحقیق جرایم "نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان" شده و از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته است که اقدامات عملی را برای جلوگیری از کشتار هدفمند هزاره‌ها با ایجاد یک هیات حقیقت‌یاب روی دست گیرد تا "نسل‌کشی هزاره‌ها، کوج اجباری و کشتارهای فراقانونی" را تحقیق کند و گزارش بدهد.

او تاکید کرد که کشورهای عضو سازمان ملل متحد مردم افغانستان را نباید فراموش کنند و با اتخاذ موقف واحد در کنار افغان‌ها بمانند و از آنان حمایت کنند.

آقای فایق افزود: "جامعۀ بین‌الملل باید فشارهای لازم را بر طالبان بیاورند تا این گروه از تعهدات شان جهت رشد حقوق بشر برای تمام شهروندان افغانستان به ویژه زنان و دختران پیروی کنند. جامعۀ بین‌الملل باید از تمام ابزار موجود برای آوردن فشار بر طالبان به خاطر تشکیل یک ساختار فراگیر و پاسخگو بر مبنای حاکمیت قانون، عدالت و خواست مردم استفاده کند."

این در حالی است که طالبان حکومت این گروه را فراگیر می‌دانند و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ این گروه پیش از این گفته بود که هیچ مثالی در جهان وجود ندارد که حکومتی اپوزسیون خود را در قدرت شریک کرده باشد.

XS
SM
MD
LG