لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به رهبران ایران: خشونت علیه شهروندان خود را پایان دهید


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که از اعتراضات گسترده در ایران "متحیر" شده و از رهبران ایران خواست به خشونت علیه شهروندان خود پایان دهند.

آقای بایدن روز جمعه ۱۴ اکتوبر (۲۲ میزان) در پوهتنون ایروین در ایالت کالیفورنیا خطاب به گروهی معترضانی که شعار "ایران آزاد" را با خود حمل می‌کردند، گفت: " می‌خواهم بدانید که ما در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران ایستاده‌ایم."

رییس جمهور بایدن افزود: "ایران باید به خشونت علیه شهروندان خود صرف بخاطر استفاده از حقوق اساسی شان، پایان دهد."

اعتراضات در ایران پس از آن آغاز شد که مهسا امینی به دلیل آنچه که بی‌حجابی عنوان شده، از سوی پولیس "گشت ارشاد" توقیف و سپس در نظارت پولیس جان باخت. طی این اعتراضات ده‌ها تن کشته و صدها نفر بازداشت شده اند.

آقای بایدن گفت که آنچه در ایران برانگیخته شده، او را حیرت زده کرده و فکر نمی‌کند به این زودی‌ها خاموش شود. بایدن گفت: "زنان در سراسر جهان به طرق مختلف مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، اما آنها باید بتوانند به نام خدا آنچه را که می‌خواهند بپوشند."

براساس معلومات گروه حقوق بشری ایران مستقر در اسلو، پایتخت ناروی،‌تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر به شمول ۲۳ کودک در جریان اعتراضات کشته و بیش از یک هزار نفر بازداشت شده اند.

در همین حال کاملا هریس معاون رییس جمهور ایالات متحده، انتونی بلینکن وزیر خارجه و جیک سولیوان مشاور امنیت ملی قصر سفید در ملاقات‌های جداگانه با فعالان و مدافعان حقوق بشر اصالتاً ایرانی از زنانی که تظاهرات ایران را رهبری می‌کنند، تمجید بعمل آوردند.

دفتر معاون رییس جمهور با نشر بیانیه‌ای گفته است که خانم هریس حمایت خود را "از زنان و دختران شجاعی که تظاهرات مسالمت آمیز را در ایران برای تامین حقوق برابر و کرامت انسانی اولیهٔ خود رهبری می کنند"، ابراز کرده است.

خانم هریس افزود که شجاعت این زنان معترض به او و به جهانیان الهام بخشیده است.

آقای بلینکن گفت: "در پی مرگ مهسا امینی، خشمی که تظاهرات خودجوش ایجاد کرده، فکر می‌کنم ما شاهد چیزی هستیم که در سراسر کشور کاملاً قابل‌ملاحظه است و عمدتاً توسط زنان و جوانان رهبری می‌شود."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG