لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات در ایران؛ ۲۸ کودک کشته و صدها کودک بازداشت شده اند


گروه‌های حقوق بشری در داخل و خارج از ایران گفته اند که کم از کم ۲۸ کودک در جریان اعتراضات به مرگ مهسا امینی در این کشور کشته و صدها کودک دیگر بازداشت شده اند.

جامعهٔ حمایت از حقوق کودکان ایران، نیروهای امنیتی را به خاطر توسل به خشونت علیه کودکانی که در مکاتب و جاده‌ها اعتراض کرده اند، محکوم کرد.

این گروه مستقر در تهران با نشر بیانیه‌ای در وب‌سایت خود گفت: "بر اساس آمار، در این درگیری‌ها ۲۸ کودک کشته شده‌اند که بیشتر آن در ایالت محروم سیستان و بلوچستان رخ داده است."

این نهاد همچنین گفته است که خانواده‌های کودکان بازداشت شده در مورد محل نگهداری فرزندان شان اطلاع نداشته و از رسیدگی به قضایای کودکان بازداشت شده "بدون وکیل و از کمبود قاضی و پولیس کودکان" انتقاد کرده است.

این گروه افزوده است که دولت "باید پاسخگو باشد" و "هر کسی را در هر رتبه‌ای که عامل خشونت یا آزار و اذیت کودکان یا مرگ آنان بوده است" معرفی و مجازات کند.

علی فدوی، معاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ پنج اکتوبر به رسانه‌های ایرانی گفت که "میانگین سنی بسیاری از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر ۱۵ سال بوده است".

خبرگزاری مهر ایران به نقل از فدوی نوشته است که برخی از نوجوانان و جوانان بازداشت شده در اعترافات خود تظاهرات خیابانی را به ویدیوگیم تشبیه کرده اند.

حسن رییسی، وکیل حقوق بشر گفت که برخی از کودکان دستگیر شده در بازداشتگاه مجرمان بزرگسال مواد مخدر نگهداری می‌شوند.

او در گزارشی که روز چهارشنبه در وب سایت خبری ایران وایر مستقر در لندن منتشر شد، گفت: "این بسیار نگران کننده است. افراد زیر ۱۸ سال هرگز نباید با هیچ مجرم بالای ۱۸ سال نگه داشته شوند... این یک الزام قانونی است، نه یک توصیه."

او افزود: "حدود ۳۰۰ نفر بین ۱۲- ۱۳ سال تا ۱۸ - ۱۹ سال در بازداشت پولیس هستند."

در همین حال صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) نیز روز دوشنبه اعلام کرد که به خاطر "کشته شدن، زخمی شدن و بازداشت کودکان و نوجوانان" در ایران "بسیار نگران" است.

تظاهرات در ایران پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله، به دلیل عدم رعایت حجاب از سوی پولیس "گشت ارشاد "ایران در اواخر سپتمبر بازداشت شد و سپس در یک حالت خراب صحی به شفاخانه منتقل شد و سرانجام در زیر نظارت پولیس ایران جان باخت.

مرگ مهسا امینی موجب راه اندازی یکی از بزرگترین اعتراضات مردمی در سراسر ایران شده است که تقریباً در سه سال گذشته در آن در کشور بی‌سابقه بوده است. در عین حال، نیروهای امنیتی ایران، معترضان را سرکوب کرده و در جریان سرکوب مظاهره کنندگان، ده‌ها معترض کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG