لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: تعهد ما به جلوگیری از حملات تروریستی بر امریکا پابرجاست


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با شرکت در مراسمی در مقر وزارت دفاع ایالات متحده که به مناسبت ۲۱مین سالروز حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر برگزار شده بود، یاد و خاطرات تمامی قربانیان این حملات را گرامی داشت.

این مراسم در حالی برگزار می‌شود که اندکی بیشتر از یکسال پیش، بایدن به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده که در پاسخ به حملات ۱۱ سپتمبر در افغانستان آغاز شده بود، نقطۀ پایان گذاشت و تمام قوای امریکایی را از افغانستان بیرون کرد.

رییس جمهور ایالات متحده خاطر نشان کرد که با وصف خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، حکومت وی به پیگرد عاملان حملات ۱۱ سپتمبر ادامه خواهد داد.

بایدن با اشاره به کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکهٔ القاعده،‌ در حملۀ اخیر طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی در کابل گفت: "تعهد ما برای جلوگیری از حمله به امریکا همچنان پابرجا است و هرگز در دفاع از مردم امریکا تردیدی به دل راه نخواهیم داد."

رییس جمهور امریکا همچنین به بازماندگان و خانواده‌های ۲۹۷۷ نفر که به تاریخ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ در شهرهای نیویارک، آرلنگتن ویرجینیا و شنکسویل پنسلوانیا کشته و هزاران نفر دیگری که زخمی شدند، ابراز همدردی کرد.

رییس جمهور بایدن گفت که حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر، داستان امریکا را تغییر داد، اما گفت که این رویداد هرگز شخصیت ایالات متحده را تغییر نخواهد داد و به گفتۀ وی، "عشق، سخاوت و مقاومت امریکایی‌ها" هرگز تغییر نخواهد کرد.

وقوع حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر بر ایالات متحده، برای برخی امریکایی‌ها مایۀ اتحاد شد و روحیۀ افتخار ملی را تقویت بخشید، اما در عین زمان& مسلمانان امریکایی را با سوظن و تعصب از سوی شماری از غیرمسلمانان امریکایی روبرو کرد و مناظراتی را در مورد آزادی‌های مدنی و مصوونیت فردی دامن زد.

رییس جمهور ایالات متحده بر لزوم مقابله با تبعیض علیه مسلمانان و آسیایی‌تباران امریکایی تاکید کرد. او گفت: "امریکا بر اساس ایدۀ برابری ایجاد شده و همین ایده امریکا را قدرتمند کرده است."

آسیایی‌تباران امریکایی نیز پس از همه‌گیری کووید۱۹ که منشای آن از چین بوده است، با تبعیض روبرو شده اند.

لحظاتی پیش از سخنرانی، بایدن به یادبود قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر اکلیل گل گذاشت. شماری از اعضای خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر، امدادرسانان و مقام‌های ارشد وزارت دفاع امریکا به شمول لوید آستن، وزیر دفاع، و مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده، در این مراسم حضور داشتند.

اعضای شبکۀ دهشت افگنی القاعده به تاریخ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ چندین طیاره را ربودند که دو طیاره را به برج‌های دوگانۀ مرکز تجارت جهانی در نیویارک و یکی را در کنار ساختمان پنتاگون تصادم دادند.

اما عمله و سرنشینیان یک طیارۀ دیگر که توسط دهشت افگنان ربوده شده بود، از قصد طیاره ربایان با خبر شده و به کابین پرواز یورش بردند که سرانجام این طیاره در کشتزاری در شهر شنکسویل پنسلوانیا سقوط کرد.

همه ساله در این سه محل – نیویارک، پنتاگون و شنکسویل – مراسم یادبود از قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر برگزار می‌شود که امسال در مراسم نیویارک، کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری امریکا، و در مراسم دیگر در شهر شنکسویل، جیل بایدن، بانوی نخست ایالات متحده، شرکت کردند.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG