لینک های دسترسی

Breaking News

امریکایی‌ها از ۲۱مین سالروز حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر یادبود به عمل می‌آورند


امریکایی‌ها امروز یکشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) در نیویارک، پنسلوانیا و مقر وزارت دفاع ایالات متحده با برگزاری مراسمی از حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده یادبود به عمل می‌آورند.

درست ۲۱ سال پیش در همین روز طیاره‌هایی که از سوی دهشت افگنان ربوده شده بود، بر برج‌های دوگانۀ مرکز جهانی تجارت در شهر نیویارک و مقر وزارت دفاع ایالات متحده تصادم داده شد و یک طیارۀ دیگر نیز با تمام سرنشینانش در کشتزاری در شهر شنکسویل پنسلوانیا از سوی طیاره ربایان سقوط داده شد. در این رویدادها کم و بیش ۳۰۰۰ امریکایی کشته شدند.

افزون بر این، در سایر شهرهای ایالات متحده نیز مراسمی به یادبود از قربانیان این رویداد برگزار شده و برخی از امریکایی‌ها در این روز در پروژه‌هایی که از سوی حکومت راه اندازی می‌شود، کار داوطلبانه انجام می‌دهند.

حملات ۱۱ سپتمبر نه تنها منجر به راه اندازی "جنگ بر ضد ترور" به رهبری ایالات متحده در سرتاسر جهان شد، بلکه پالیسی امنیت ملی امریکا را نیز متحول کرد.

وقوع این حملات برای برخی امریکایی‌ها مایۀ اتحاد شد و روحیۀ افتخار ملی را تقویت بخشید، اما در عین زمان مسلمانان امریکایی را با سوظن و تعصب از سوی شماری از غیرمسلمانان امریکایی روبرو کرد و مناظراتی را در مورد آزادی‌های مدنی و مصوونیت فردی دامن زد.

روی‌همرفته، پیامدهای حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ تا امروز که ۲۱ سال از آن می‌گذرد به شیوه‌های آشکار در سیاست‌گذاری و زندگی مردم عام امریکایی تاثیر ماندگاری برجاگذاشته است.

سایۀ این حملات هنوز هم بر زندگی هزاران نفری که از این حملات نجات یافتند، کسانی که عزیزان شان را در آن از دست دادند و نیز کسانی که به آسیب دیدگان این حملات کمک‌رسانی کردند، پابرجاست.

قرار است جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، صبح امروز یکشنبه در پنتاگون سخنرانی کرده و اکلیل گلی را به یادبود قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر بگذارد. به همین ترتیب، جیل بایدن، بانوی نخست ایالات متحده در مراسمی در شهر شنکسویل شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری امریکا و همسرش، دگ امهوف، نیز در مراسمی بنای یادبود از ۱۱ سپتمبر در شهرنیویارک شرکت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG