لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: روسیه با بی‌شرمی نظم بین المللی را نقض می‌کند 


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امروز ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) در مجمع عمومی ملل متحد گفت که روسیه با تهاجم بر اوکراین با "بی‌شرمی" نظم بین المللی را نقض می‌کند.

او افزود که مسکو از اصول اساسی منشور ملل متحد تخطی ورزیده است.

این در حالی است که چند ساعت پیش از سخنرانی رییس جمهور بایدن، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه فرمان بسیج قسمی نیروهای احتیاطی کشورش را صادر کرد.

او گفت: "به خاطر مصوونیت ملت ما و مردم در مناطق تازه آزاد شده، فکر می‌کنم ضرور است که از پیشنهاد وزارت دفاع و ستر درستیز به خاطر بسیج قسمی نیروی احتیاطی در کشور، حمایت کنیم."

قدرت‌های غربی به این باور اند که استفاده از نیروهای احتیاط، مجبوریت روسیه را نشان می‌دهد.

رییس جمهور امریکا با انتقاد شدید از مسکو گفت: "بیایید با وضوح صحبت کنیم. یک عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد بر همسایه‌اش تهاجم کرد -- تلاش کرده است تا یک کشور مستقل را از روی نقشه محو کند."

در کنار این، آقای بایدن از گسترش شورای امنیت نیز حمایت کرد؛ طرحی که از دهه‌ها به اینسو بر آن ژرف‌اندیشی صورت گرفته و امریکا پیش از این به آن علاقمندی نشان نداده بود.

جو بایدن گفت که ایالات متحده از کرسی‌های دایمی برای افریقا و امریکای لاتین در شورای امنیت حمایت می‌کند. پیش از این، امریکا برای شامل کردن جاپان و هند منحیث اعضای دایمی این شورا، پشتیبانی کرده بود.

رییس جمهور امریکا همچنان تعهد کرد که کشورش از حق ویتوی خود به جز وضعیت‌های خارق‌العاده و نادر، استفاده نخواهد کرد تا این شورا با اعتبار و موثر باقی بماند.

در سال‌های اخیر، روسیه به کرات از حق ویتو استفاده کرده است.

ولادمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین در سخنرانی ویدیویی از قبل ضبط شده در مجمع عمومی ملل متحد خواستار لغو حق ویتوی روسیه شد.

او گفت که روسیه با حمله بر اوکراین مرتکب جنایت شده و باید مجازات شود.

پس از تهاجم روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری سال جاری تا حال هزاران غیرنظامی در اوکراین کشته و زخمی شده اند و میلیون‌ها نفر دیگر یا از خانه‌های‌شان بیجا شده و یا هم مجبور به ترک این کشور شده اند.

XS
SM
MD
LG