لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به شی: رقابت میان امریکا و چین نباید به درگیری مبدل شود


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و شی جینپینگ، رییس جمهور چین، شام دوشنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) در یک دیدار مجازی روی برقراری ارتباطات بهتر بین دو کشور و ایجاد رویکردی برای جلوگیری از وقوع درگیری، صحبت کردند.

قصر سفید اوایل روز سه شنبه اعلام کرد که آقای بایدن از این دیدار به حیث فرصتی برای صحبت صریح و مستقیم با همتای چینی خود در مورد موضوعاتی از جمله حقوق بشر، رقابت اقتصادی و تایوان استقبال کرده است.

قصر سفید در بیانیه گفته است: "رییس جمهور بایدن تاکید کرد که ایالات متحده به دفاع از منافع و ارزش‌های خود ادامه می‌دهد و همراه با متحدان و شرکای خود اطمینان حاصل می‌کند که قوانین قرن ۲۱، یک سیستم بین‌المللی آزاد، باز و منصفانه را به پیش ببرد. "

در بیانیۀ قصرسفید آمده است که آقای بایدن بر سرمایه گذاری‌های گسترده در داخل کشور تاکید کرده اما گفته است که کشورش در عین حال با متحدان و شرکای خود در خارج از کشور همسو بوده و تلاش دارند در مقابل چالش‌های زمان حاضر مبارزه کنند.

رییس جمهور شی همچنین به مسایل متعدد بین دو قدرت بزرگ اذعان کرد و همانطور که انتظار می‌رفت، از حاکمیت کشورش در برابر آنچه که بیجینگ مدت‌ها آنرا به عنوان قضاوت و فشار امریکا و بین‌المللی تلقی می‌کند، دفاع کرد.

آقای شی گفت: "هر یک ما باید امور داخلی خود را به خوبی به پیش ببریم و در عین حال سهم خود از مسوولیت‌های بین المللی را به دوش بکشیم و برای پیشبرد انگیزۀ عالی صلح و توسعه جهانی با یکدیگر همکاری کنیم. این خواسته مشترک مردم دو کشور ما و سراسر جهان است. "

در همین حال یک مقام دیگر قصر سفید صبح سه شنبه گفت که دو رهبر برای مدت سه ونیم ساعت، بیشتر از وقتی که انتظار می‌رفت، صحبت کردند.

این مقام ادارهٔ بایدن در پاسخ به سوالی که آیا این گفتگو توانسته تنش بین دو ابر قدرت را کاهش دهد، به خبرنگاران گفت که " ما انتظار پیشرفتی را نداشتیم " و علاوه کرد "من فکر نمی‌کنم هدف یا لزوماً نتیجهٔ [دیدار] مشخصاً کاهش تنش‌ها بوده باشد."

او همچنین گفت که دو طرف در مورد انتظارات خود از مذاکرات هسته‌ای با ایران صحبت کردند و گفتند که راه‌هایی را جستجو خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که مذاکراتی که قرار است در آخر ماه جاری از سر گرفته شود، موثر باشد.

آقای بایدن که از قصر سفید با آقای شی صحبت می‌کرد بر لزوم حل و فصل روابطی که به دلیل اختلافات، از جمله تجارت بین دو کشور و مسایل مرتبط به تایوان متزلزل شده است، تاکید کرد.

رییس جمهور بایدن گفت: "به نظر من مسوولیت ما به عنوان رهبران چین و ایالات متحده این است تا اطمینان حاصل کنیم که رقابت بین کشورهای مان، خواه خواسته یا ناخواسته، به درگیری مبدل نشود. فقط رقابت ساده و مستقیم."

رییس جمهوری چین که از بیجینگ در این دیدار مجازی صحبت می کرد، نیز جو بایدن را "دوست قدیمی " خواند، اما گفت این دو کشور رقیب باید همکاری نزدیک‌تری داشته باشند.

آقای شی گفت: "ما با هم با چالش های متعددی روبرو استیم. چین و ایالات متحده به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان و اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد نیاز به افزایش ارتباطات و همکاری دارند."

دو رهبر از زمان تحلیف آقای بایدن در ماه جنوری دو بار از طریق تلیفون صحبت کرده اند، و با امتناع رییس جمهور چین از سفر به خارج از کشور به دلیل همه‌گیری، ملاقات مجازی تنها گزینه برای نشست حضوری بود.

این دیدار در حالی برگزار شد که در سال‌های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف رو به وخامت بوده است.

مناقشه در تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت‌ها به خصوص مسلمانان اویغور در منطقه شین ژیانگ چین، وضع قوانین سختگیرانه چین بر هانگ کانگ، موقف چین در برابر تایوان و حمایت امریکا از تایوان و مناقشه در جنوب آب های چین که چندین کشور در منطقه ادعای مالکیت آنرا دارند از عوامل عمده تیرگی روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان شده است.

XS
SM
MD
LG