لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و چین از توافق در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی خبر دادند


ایالات متحده و چین، بزرگ‌ترین منتشر‌ کنندگان گاز کاربن دای اکساید در جهان، از توافق برای افزایش همکاری‌ها در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی، از جمله از طریق کاهش انتشار گاز میتان و حفاظت از جنگل‌ها و حذف تدریجی زغال‌سنگ، پرده برداشتند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) گزارش داد که چارچوب این توافق را جان کری، نماینده ویژه امریکا در امور اقلیمی، و ژی ژنهوا همتای چینی او، در جریان کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در شهر گلاسگوی اسکاتلند اعلام کردند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد از این توافق استقبال و آن را "گام مهم در مسیر درست" توصیف کرد. او گفت که هدف محدود کردن سقف گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد مانند زنده ماندن با "دستگاه تنفس مصنوعی" است.

آقای گوتیرش این سخنان را در شرایطی بیان کرد که کنفرانس گلاسگو وارد آخرین روزهای خود شده است، اما به گفتۀ منشی عمومی ملل متحد تا آخرین لحظه نباید امید را از دست داد.

منشی عمومی ملل متحد روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که مذاکراتی که قرار است روز جمعه در گلاسگو به پایان برسد "به احتمال زیاد" به تعهدات برای کاهش تولید کاربن، که به گفته او برای جلوگیری از افزایش دمای زمین به میزان بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد مورد نیاز است، نتیجه نخواهد داد.

سازمان ملل متحد سه هدف را برای کنفرانس گلاسگو تعیین کرده است: نخست، کاهش انتشار کاربن به نصف تا سال ۲۰۳۰ میلادی؛ دوم، اجرای تعهد ۱۲ ساله کشورهای ثروتمند برای ارایه ۱۰۰ میلیارد دالر کمک مالی در سال به کشورهای فقیر؛ و سوم، تضمین این که نیمی از این مبلغ صرف کمک به کشورهای در حال توسعه برای سازگاری با بدترین اثرات تغییرات اقلیمی شود.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، کنفرانس گلاسکو تاکنون به هیچکدام از این اهداف نزدیک نشده است.

XS
SM
MD
LG