لینک های دسترسی

Breaking News

وزیران جدید کابینۀ بایدن کی‌ها اند؟


جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا پیت بوتیجیج، رقیب پیشین خود را به صفت وزیر ترانسپورت و جنیفر گرنهوم والی پیشین ایالت میشیگن را به صفت وزیر انرژی کابینۀ خود معرفی کرده است.

آقای بایدن همچنین در نظر دارد که جینا مک‌کارتی، رییس پیشین ادارۀ حفاظت محیط زیست ایالات متحده را به سمت جدید رییس ادارۀ اقلیم بگمارد.

هر سه پست برای آقای بایدن که به شدت خواهان مبارزه با تغییرات اقلیمی است، از اهمیت خاص برخوردار است تا طرح وی را برای بازسازی سیستم حمل و نقل و کاهش میزان گاز‌های آلایندۀ هوا تطبیق کنند.

آقای بوتیجیج ۳۸ ساله که هم‌جنسگرا است، تنوع دیگری را در کابینۀ حکومت جو بایدن اضافه می‌کند.

جو بایدن با نشر بیانیه‌ای گفته است که بوتیجیج "یک میهن‌پرست و مشکل‌گشایی است که برای منافع علیای ما به صفت یک ملت" حرف می‌زند.

خانم گرنهوم که از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ به صفت سارنوال و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ به صفت والی ایالت میشیگن کار کرده است، یکی از حامیان آقای بایدن و منتقدان سرسخت دونالد ترمپ است.

آقای بایدن پیش از این انتونی بلینکن، مشاور پیشین حکومت ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما را به صفت وزیر خارجه، لوید آستن، جنرال بازنشسته را به صفت وزیر دفاع و جنت یلین، را به صفت وزیر مالیۀ کابینۀ خود معرفی کرده است.

همچنین، تام ویلسک، وزیر پیشین زراعت ایالات متحده به صفت وزیر زراعت و مارسیا فوج، نمایندۀ ایالت اوهایو به صفت وزیر امور مسکن از سوی آقای بایدن معرفی شده اند.

پیت بوتیجیج که یکی از نامزدان دموکرات برای احراز کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده بود،در زمان رقابت‌ درون حزبی نامزدان دموکرات به عنوان یک چهرۀ پیشگام سیاسی عرض اندام کرد.

اما این نامزد جوان ریاست جمهوری به زودی از صحنۀ رقابت‌های انتخاباتی کنار رفت و از جو بایدن حمایت کرد. حمایت بوتیجیج از بایدن، نقش عمده را در اتفاق نظر فوری حزب دموکرات برای معرفی نامزد نهایی آن حزب بازی کرد.

گروه‌های مدافع حقوق دگرباشان جنسی از نامزدی آقای بوتیجیج استقبال کرده و یکی از این گروه‌ها این اقدام را به صفت "نقطۀ عطف در تلاش‌های چندین دهه‌ای" برای نمایندگی دگرباشان در حکومت ایالات متحده توصیف کرده است.

اگر مجلس سنای ایالات متحده آقای بوتیجیج را تایید کند،وی مسوولیت خواهد داشت تا طرح چند میلیارد دالری آقای بایدن برای بهبود زیربناهای بزرگ ایالات متحده را تطبیق کرده و ابتکارات جدیدی را برای مقابله با تغییرات اقلیم روی دست بگیرد.

در عین حال، خانم گرنهوم به صفت وزیر انرژی نقش بارزی در تطبیق طرح دو میلیارد دالری آقای بایدن برای مقابله با تغییرات اقلیم را خواهد داشت تا وابستگی به انرژی فوسیل را که سبب تولید گاز‌های گلخانه‌ای و گرم شدن جو زمین می‌شود، بکاهد.

سیستم‌های انرژی و حمل و نقل از بخش‌های اساسی طرح آقای بایدن است که تا سال ۲۰۵۰ مصرف منابع انرژی فوسیل را به صفر برساند.

خانم گرنهوم در زمانیکه والی میشیگن بود و سه شرکت بزرگ موترسازی امریکا در این ایالت موقعیت داشت، بر "اقتصاد سبز" تاکید کرده و مشوق‌هایی را برای تولید توربین‌های برق بادی، انرژی خورشیدی و تولید موترهای برقی به شرکت‌ها عرضه کرد.

جنیفر گرنهوم پس از پایان کار به صفت والی مشیگن، به ایالت کالیفورنیا رفت و به تدریس در پوهنتون برکلی آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG