لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن و پوتین برای برگرداندن سفرا توافق کردند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز چهارشنبه ۱۶ جون (۲۶جوزا) در اولین نشست خود توافق کردند که سفیران خود را به پایتخت‌های یکدیگر بازگرداننده و مذاکرات کنترول تسلیحات را از سر گیرند.

نشست امروزی کمتر از چهار ساعت، بسیار کمتر از آنجه که مشاوران آقای بایدن گفته بودند، دوام کرد و برخلاف معمول، بعد از پایان جلسه دو رییس جمهور نشست مشترک خبری برگزار نکردند و هر یک جداگانه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

آقای بایدن اندکی پس از نشست، در کنفرانس خبری گفت "هیچ جایگزینی برای گفتگوی رو در رو وجود ندارد" . او افزود که به آقای پوتین گفته است اجندای او " علیه روسیه نه "، بلکه "برای مردم امریکا" است.

ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری دیدار با جو بایدن را سازنده توصیف کرد و گفت دو طرف توافق کرده‌اند که سفیران خود را به پایتخت‌های یکدیگر بازگردانند.

این نشست در حالی برگزار شد که در جریان ماه‌های اخیر، روابط روسیه و امریکا یک بار دیگر کشیده شده است. مسایل مختلفی از جمله ادعای مداخلۀ روسیه در انتخابات امریکا، حملات سایبری جاسوسان روسی، افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین و وخامت اوضاع صحی الکسی نوالنی، منتقد رییس جمهور روسیه در زندان، این تنش‌ها را تشدید کرده است.

به دنبال افزایش تنش‌ها در روابط روسیه و امریکا، جان سولیوان، سفیر امریکا در مسکو، برای مشورت به واشنگتن بازگشت و یک ماه قبل از آن روسیه نیز سفیر خود را از واشنگتن برای "مشورت" به مسکو فرا خوانده بود و هر دو سفیر تاکنون باز نگشته اند.

رییس جمهور امریکا گفت که گفتگوهای مفصلی در مورد برنامهٔ کنترول تسلیحات و حملات سایبری با ولادیمیر پوتین داشت.

آقای پوتین در مورد گفت که روسیه و ایالات متحده در قبال ثبات هسته‌ای مسوولیت مشترک دارند و افزود که در مورد تغییرات احتمالی پیمان کنترول تسلیحات هسته‌ای "آغاز جدید" نیز گفتگو خواهند کرد.

آقای بایدن گفت که مسایل حقوق بشری و سرنوشت شهروندان امریکایی زندانی در روسیه بخش دیگری از صحبت‌های وی با آقای پوتین بود.

رییس جمهور روسیه بدون اشاره به تبادله زندانیان گفت که می‌توان در این مورد به موافقه دست یافت.

در پاسخ به سوالی که آیا در مورد افغانستان هم صحبت کرده اند، آقای بایدن گفت که او و آقای پوتین امیدوار اند که صلح و امنیت را در افغانستان تامین بتوانند.

هرچند جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا خواستار برخورد سخت‌گیرانه‌ای با مسکو شده و در جریان سه ماه نخست ریاست جمهوری اش دو بار تعزیرات بر مقامات روسی وضع کرده است، پیشنهاد دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود را نیز در ماه اپریل مطرح کرده بود.

آقای پوتین در آغاز نشست خطاب به آقای بایدن گفت: "آقای رییس جمهور من می‌خواهم از ابتکار شما برای دیدار امروز تشکرکنم… مسایل زیادی بر روابط ایالات متحده و روسیه سایه افگنده که نیاز به نشست در بالاترین سطح دارند و من امیداورم که جلسه ما مثمر باشد. "

پیش از نشست یک مقام ارشد دولت که آقای بایدن را نیز در این سفر همراهی می‌کند در گفتگو با صدای امریکا و سایر خبرنگاران گفت که انتظار زیادی از این ملاقات ندارند.

این مقام امریکایی گفته بود که آقای بایدن منافع ملی و حیاتی ایالات متحده را به وضوح بیان خواهد کرد و واضح خواهد ساخت " به هر اقدامی روسیه که مغایر با این منافع باشد، پاسخ داده خواهد شد".

در این ملاقات افزون بر روسای جمهور دو کشور، وزرای خارجه و مقامات بلند رتبه هر دو کشور نیز حضور داشتند.

این نشست آخرین برنامهٔ اولین سفر خارجی جو بایدن به عنوان رییس جمهور امریکا است. او پیش از این دیدار در نشست سران گروه جی ۷و رهبران ناتو شرکت کرده بود.

XS
SM
MD
LG