لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن بسته کمک عاجل تسلیحاتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر را برای اوکراین اعلام کرد


رییس جمهور امریکا پس از ملاقات با رییس جمهور و صدراعظم پولند در قصر سفید بسته کمک تسلیحاتی ۳۰۰ میلیون دالری را برای اوکراین اعلام کرد
رییس جمهور امریکا پس از ملاقات با رییس جمهور و صدراعظم پولند در قصر سفید بسته کمک تسلیحاتی ۳۰۰ میلیون دالری را برای اوکراین اعلام کرد

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۲ مارچ (۲۲ حوت) اعلام کرد که بسته کمک عاجل تسلیحاتی را که ارزش آن به ۳۰۰ میلیون دالر می‌رسد، به اوکراین ارسال می‌کند.

بایدن این کمک تسلیحاتی را پس از ملاقات اندری دودا، رییس جمهور پولند، و دونالد تاسک، صدراعظم آن کشور، در قصر سفید اعلام کرد. رهبران پولند هشدار داده اند که تهدید روسیه رو به افزایش است.

بایدن افزود که بسته کمک تسلیحات کنونی برای کیف ناکافی است و ''در ظرف چند هفته تمام می شود.'' به گفته رییس جمهور امریکا، ادامه این وضیعت،‌ اوکراین را در مقابل نیروهای متجاوز ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در وضعیت نامناسبی قرار می دهد.

دموکرات‌ها از جمهوریخواهان خواسته اند تا مخالفت خود با بسته کمکی ۶۰ میلیارد دالری برای اوکراین را پایان بدهند. احزاب دموکرات و جمهوریخواه در حالی در مورد ارسال بسته کمک ۶۰ میلیارد دالری به اوکراین مخالفت دارند که رییس جمهور بایدن، احتمالاً با دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، در انتخابات نومبر ۲۰۲۴ رقابت کند.

رییس جمهور امریکا گفت که روسیه به اوکراین بس نخواهد نکرد و پوتین ''اروپا، اتحادیه اروپا،‌ ایالات متحده و تمام جهان آزاد را با خطر مواجه می‌کند.''

قصر سفید گفته است که از دسمبر سال گذشته به اینسو، این محمولهٔ کمک ۳۰۰ میلیون دالری نخستین بسته کمکی برای اوکراین است. قصر سفید گفته است که بسته کمک تسلیحاتی با استفاده از پولی که وزارت دفاع امریکا از سایر خریداری‌ها پس انداز کرده است، امکان پذیر شد. پس انداز این مقدار پول رییس جمهور بایدن را قادر ساخت تا مجلس نمایندگان تحت کنترول جمهوریخواهان را دور بزند.

در همین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، گفته است که مبارزه اوکراین از زمان تهاجم روسیه در فبروری ۲۰۲۲ وارد یکی از خطرناک‌ترین مراحل خود شده است.

پس از چندین ماه بن بست، مسکو در این اواخر پیشرفت‌هایی در جنگ اوکراین داشته است. دست‌ آورد‌های اخیر روسیه در اوکراین، سبب نگرانی‌های فزاینده درغرب شده است.

سالیوان نیز گفته است که کمک تسلیحاتی ۳۰۰ میلیون دالری به هیچ عنوان بسنده میدان جنگ اوکراین در مقابل روسیه نیست و کیف در ظرف چند هفته آینده با کمبود مهمات مواجه می‌شود.

محموله کمک تسلیحات امریکا شامل مهمات میزایل‌های هیمارس (HIMARS)، میزایل‌های دافع هوا،‌ مهمات توپخانه و مهمات تسلیحات خفیف می‌شود.

در عین حال، رییس استخبارات مرکزی ایالات متحده نیز به طور جداگانه از هزینه عمل نکردن به موقع در اوکراین هشدار داده است.

ویلیم برنز، رییس سازمان استخبارات مرکزی امریکا به کانگرس کشورش گفت: " شجاعت و سرسختی اوکراین رو به اتمام نیست. مهمات آنان رو به تمام شدن است. ما برای کمک به آنها وقت کم داریم."

از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲، کیف به طور گسترده به کمک‌های مالی و نظامی غرب، به ویژه ایالات متحده وابسته بوده است. اما اوکراین در این اواخر با کمبود تجهیزات و مهمات نظامی مواجه است، زیرا مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده بسته‌ٔ کمکی ۶۱ میلیارد دالری برای این کشور را تصویب نکرد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG