لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن تصویر اوباما را در قصر سفید رونمایی می‌کند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله) پس از یک تاخیر طولانی و چندین ساله، سنت دیرین قصر سفید را به جا آورده و از تصاویر باراک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده و همسرش در این قصر رونمایی خواهد کرد.

رسم بر این است که رییس جمهور منتخب ایالات متحده، در آوان کارش باید طی مراسمی رییس جمهور و بانوی نخست پیشین را در قصر سفید میزبان کرده و از تصاویر آنان در این قصر رونمایی کند، اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که پس از اوباما به قدرت رسید، این سنت را به جا نیاورد و هیچ دلیلی نیز برای آن ارایه نکرد.

تصاویر اوباما و همسرش با تصاویر دیگر موجود در قصر سفید همسان نیست، زیرا این دو در تاریخ ایالات متحده نخستین رییس جمهور و بانوی نخست سیاه‌پوست استند.

سخنگویان ترمپ به ایمیل‌ها برای تبصره در مورد برگزار نشدن این مراسم برای رونمایی از تصاویر اوباما و همسرش پاسخ نداده و نیز نگفته اند که آیا نقاشان سرگرم تهیۀ تصویر آقای ترمپ و همسرش میلانیا ترمپ هستند یا خیر.

تصویر جورج واشنگتن نخستین رییس جمهور ایالات متحده را کانگرس امریکا در پایان تصدی وی خریداری کرده و در قصر سفید نصب کردند و تا سال‌های ۱۹۶۰ تصاویر روسای جمهور و همسران شان به قصر سفید تحفه داده می‌شد. اما از دهۀ ۱۹۶۰ به اینسو، انجمن تاریخی قصر سفید هزینۀ تهیۀ تصاویر روسای جمهور را پرداخته است.

پیش از آنکه رییس جمهور و همسرش قصر سفید را ترک کنند، انجمن تاریخی قصر سفید روند تهیۀ تصاویر را به آنان تشریح کرده و رییس جمهور و همسرش نقاش یا نقاشان مورد نظرشان را انتخاب کرده و رهنمایی می‌کنند تصاویر شان را چگونه می‌خواهند.

رسم بر این است که تصاویر دو رییس جمهور اخیر در دیوار تالار بیضوی قصر سفید نصب باشد و از اینرو تصویر براک اوباما در این تالار جاگزین تصویر بل کلنتن خواهد شد.

افزون بر قصر سفید، گالری ملی موزم سمیتسونین شهر واشنگتن دی سی نیز مجموعۀ تصاویر روسای جمهور ایالات متحده را نگهداری کرده و همواره پیش از قصر سفید از آن رونمایی می‌کند. اوباما و همسرش در ماه فبروری ۲۰۱۸ از تصاویر شان در این گالری رونمایی کردند.

این مطلب برگرفته از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس است.

XS
SM
MD
LG