لینک های دسترسی

Breaking News

گیتس: با قطع کمک کشورها، صحت جهانی با خطر مواجه می‌شود


بیل گیتس، میلیاردر امریکایی، خود نیز سهم قابل ملاحطۀ در قسمت صحت جهانی داشته است
بیل گیتس، میلیاردر امریکایی، خود نیز سهم قابل ملاحطۀ در قسمت صحت جهانی داشته است

بل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت، می گوید که کشور های جهان در قسمت کاهش مرگ و میر کودکان، شیوع ویروس HIVو فقر مفرط گام های بزرگ برداشته اند، اما اگر ایالات متحده و سایر کشور ها منابع مالی خود را کاهش بدهند و یا قطع کنند، چنین پیشرفت ها، با کندی مواجه خواهد شد.

آقای گیتس به گونۀ مثال از ویروس HIV سخن گفته و ادعا می کند که هرگاه ۱۰ در صد کمک های مالی بین المللی در این بخش قطع گردد، تا سال ۲۰۳۰، بیش از پنج میلیون نفر که با این ویروس ملوث اند، جان خواهند باخت.

بر اساس تازه ترین گزارش بنیاد بل گیتس که روز چهار شنبه نشر شد، در مقایسه با سال ۱۹۹۰، حال سالانه شش میلیون کمتر از کودکان زیر پنج سال در جهان جان می بازند و افزایش استفاده از واکسین ها برای نوزادان یکی از دلایل کاهش مرگ و میر کودکان به شمار می رود.

یک مرد ویتنامی که از بیماری پیشرفتۀ ایدز رنج می برد
یک مرد ویتنامی که از بیماری پیشرفتۀ ایدز رنج می برد

در این گزارش آمده است که مرگ و میر مرتبط به مرض ایدز در مقایسه با ۲۰۰۵ میلادی تقربیاً ۵۰ در صد کاهش یافته است.

در گزارش بنیاد گیتس همچنین آمده است که در حال حاضر نه در صد مردم جهان در خط فقر قرار دارند، در حالیکه این رقم در سال ۱۹۹۰ به ۳۵ در صد می رسید. بهبود زندگی مردم در هند و چین، از دلیل عمدۀ کاهش فقر در جهان به حساب می رود.

در این گزارش آمده است که مرگ و میر مادران در اتیوپیا حدود ۵۰ در صد در مقایسه با سال ۱۹۹۰ کاهش یافته است و دلیل عمدۀ آن موجودیت مراکز ولادی برای زنان در آن کشور است.

تعهد کشور ها برای کمک های بین المللی

در سال ۱۹۷۰ میلادی، سازمان ملل متحد هدفی را تعیین کرد که حکومت های عضو این سازمان صفر اعشاریه هفت در صد عاید ناخالص کشور شان را صرف کمک های بین المللی کنند.

ایالات متحده بزرگترین کمک کننده در سطح بین المللی است، اما این کشور حد تعیین شدۀ صفر اعشاریه هفترا تکمیل نکرده است.

دنمارک، هالند، ناروی، لوکزامبورگ، بریتانیا و امارات متحدۀ عرب از جمله کشور هایی است که یا میزان تعیین شدۀ صفر اعشاریه هفت در صد را تکمیل کرده اند و یا هم میزان کمک این کشور ها بیشتر از حد تعیین شده است.

آقای گیتس می گوید اگر کمک های امریکا و سایر کشور های متمول قطع و یا کاهش یابد، پیشرفت هایکه در قسمت صحت جهانی به دست آمده، با خطر مواجه خواهد شد
آقای گیتس می گوید اگر کمک های امریکا و سایر کشور های متمول قطع و یا کاهش یابد، پیشرفت هایکه در قسمت صحت جهانی به دست آمده، با خطر مواجه خواهد شد

آقای گیتس ابراز نگرانی کرد که برخی از کشور های متمول از جمله ایالات متحده تلاش می کنند تا در مورد تمویل کمک های بشری، تجدید نظر کنند و میزان کمک های شان را کاهش بدهند.

آقای گیتس به صورت مشخص از ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، نام برد و گفت که بودجۀ کمک های بین المللی که از سوی ادارۀ کنونی امریکا پیشنهاد شده است، کاهش چشمگیر را حتی در بخش هایی مثل مبارزه با فلج کودکان، HIV و ملاریا نشان می دهد.

اما به گفتۀ آقای گیتس به نظر می رسد که کانگرس ایالات متحده چنین قطع کمک ها را قبول نکند.

این میلیاردر امریکایی که خود سهم قابل ملاحظۀ در قسمت کمک های بشری داشته است، می گوید که تعهد جهان در قسمت فراهم آوری کمک های صحی و مشکل فقر از اهمیت قابل ملاحظه بر خوردار است. به گفتۀ آقای گیتس، شمار نوزادان در کشور های فقیر در حال افزایش است و اگر مثلاً یک کودک در انگولا به دنیا بیاید، ۷۵ در صد احتمال آن می رود که کودک قبل رسیدن به سن پنج سالگی جان ببازد.

آقای گیتس می گوید که اگر کشور های جهان در مورد مشکلات جهانی مثل فقر و امراض فکر نکنند و منابع مالی شان برای کمک های بشری قطع کنند و یا کاهش دهند، پیشرفت هایکه در قسمت کاهش شیوع بیماری های همه گیر به وجود آمده است، ممکن به عقب برگردد.

XS
SM
MD
LG