لینک های دسترسی

Breaking News

بل روجیو: طالبان پاکستانی به تسلیحات بجا ماندهٔ امریکایی در افغانستان دست یافته ‌اند


بل روجیو،کارشناس امور دهشت افگنی در واشنگتن، می‌گوید که طالبان پاکستانی با حمایت از طالبان افغانستان به مهمات نظامی و تسلیحات امریکایی که در افغانستان باقی مانده، دسترسی پیدا کرده اند.

این کارشناس نظامی امریکایی در مصاحبه با صدای امریکا گفت که برخی این سلاح ها ممکن به پاکستان منتقل شده اند.

روجیو گفت:‌ "به نظرم بسیار قابل باور است که تسلیحات امریکایی به کشمیر رسیده باشد. شماری از گروه های حامی پاکستان در داخل افغانستان فعالیت دارند و از جنگ علیه کشمیر هند حمایت می‌کنند. به همین خاطر جای تعجب نیست."

بر اساس گزارش‌های وزارت دفاع ایالات متحده، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱، تجهیزات نظامی به ارزش ۱۸.۶ میلیارد دالر توسط این کشور به نیروهای امنیتی افغانستان داده شده است.

تخمین زده می‌شود که تجهیزات نظامی به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دالر شامل طیاره‌ها، مهمات، وسایط نظامی، سلاح، وسایل ارتباطی و غیره در افغانستان باقی مانده و به دست طالبان افتاده است.

در همین حال انوارالحق کاکر، صدر اعظم موقت پاکستان، به تازگی گفته است که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گروه‌های تروریستی به دلیل تجهیزات باقی‌مانده از نیروهای امریکایی و ناتو قوی‌تر شده اند.

کاکر هفتهٔ گذشته در اسلام آباد به خبرنگاران گفت که پس از افتادن این تسلیحات به دست گروه‌های تروریستی، توانایی این گروه‌ها برای انجام عملیات افزایش یافته است که به شمول پاکستان همه کشورهای منطقه را آسیب خواهد زد.

پیش از این، نگرانی‌های مشابهی از سوی کشورهای آسیای میانه از جمله روسیه در مورد تسلیحات و تجهیزات باقی‌مانده در افغانستان توسط نیروهای ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو ابراز شده بود.

روجیو می‌گوید که پاکستان نگران روابط نزدیک طالبان افغان با طالبان پاکستانی است و اضافه کرد که حکومت ایالات متحده به ویژه در برابر چنین تهدیدات کوچک در منطقه اقدام نخواهد کرد.

مصاحبهٔ کامل با بل روجیو را در اینجا تماشا کنید.

گروه

XS
SM
MD
LG