لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان از بازداشت برخی افراد دخیل در حوادث تروریستی آن کشور در افغانستان خبر داد


جلیل عباس حیلانی، وزیر امور خارجه حکومت موقت پاکستان
جلیل عباس حیلانی، وزیر امور خارجه حکومت موقت پاکستان

جلیل عباس، وزیر امور خارجه حکومت موقت پاکستان می‌گوید که حکومت طالبان تعدادی از افراد مرتبط با حوادث تروریستی در پاکستان را بازداشت کرده و آن کشور را نیز از بازداشت آنها مطلع کرده است.

روزنامه دان پاکستان روز پنجشنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) در نسخه آنلاین خود نوشت که جلیل عباس این اظهارات را روز چهارشنبه در دیدار غیررسمی با خبرنگاران در وزارت امور خارجه بیان کرد.

روزنامه دان، جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرده و حکومت طالبان نیز تا اکنون در مورد بازداشت افراد دخیل در حوادث تروریستی در پاکستان چیزی نگفته است.

پس از حملات ۱۲ جولای سال جاری بر یک مرکز نظامی در منطقه ژوب بلوچستان که در آن نه سرباز پاکستانی کشته شد و حملات تروریستی خونین دیگر، حکومت پاکستان ادعا کرد که این حملات در افغانستان پلان‌گذاری می‌شود و ستیزه جویان ضد پاکستانی نه تنها پناهگاه‌های امن در افغانستان دارند، بلکه از آزادی عمل بیشتری برخودار اند.

مقامات حکومت قبلی پاکستان تهدید کرده بودند که اگر جلو فعالیت تروریست‌های ضد پاکستانی در افغانستان گرفته نشود، پاکستان شبه نظامیان را در داخل افغانستان هدف قرار خواهد داد.

اما حکومت طالبان این ادعاهای مقامات پاکستانی را بی‌اساس خوانده است. یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) در نشستی به مناسبت دومین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت در وزارت دفاع گفت که کسی نباید افغان‌ها و حکومت طالبان را به خاطر ناتوانی در جلوگیری از حوادث امنیتی در سرزمین خود سرزنش کند.

او افزود که برخی کشورها به منظور منحرف‌کردن افکار مردم شان در قبال رویدادهای امنیتی، افغانستان را متهم می‌دانند.

مجاهد تاکید کرد: "ما با کسی دشمنی نمی‌خواهیم، ما مشتاق نیستیم که امنیت کسی را به سوی وخامت ببریم، اما آنها باید مسوولیت خود را بدانند و دیگر افغان‌ها و ملت مظلوم افغانستان و این دولت نماینده ملت افغانستان [حکومت طالبان] را مقصر ندانند. آنها نباید برای پنهان‌کردن ناکامی‌های خود بیجا ادعا کنند."

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان از پاکستان خواست تا به مشکلات خود رسیدگی کند، زیرا اگر پاکستان می‌خواهد مشکلات خود را با تحریک طالبان پاکستان حل کند، حکومت طالبان نیز آماده کمک به آنها است.

سراج الدین حقانی به تاریخ ۲۱ اگست (۳۰ اسد) در نشستی در ترینکوت مرکز ولایت ارزگان گفت که اگر پاکستان بخواهد این مشکل را با افغانستان از طریق زور حل کند، حتماً به منافع مشترک بین دو کشور آسیب می‌رساند.

او گفت که مشکل حکومت پاکستان با تحریک طالبان این کشور مسلهٔ داخلی آنان است: " امارت [حکومت طالبان] برای حل این مشکلات، راه را برای آنها باز گذاشته و به آنها زمان کافی داده است، اما با این وجود اگر بخواهند این مشکل را با زور حل کنند، این ملت‌ها که مشترکات زیادی بین افغانستان و پاکستان دارند، به مشترکات آنها خواه مخواه آسیب می‌رسد."

او گفت که پاکستان افغان‌ها را مقصر می‌داند در حالی که این مشکل خود پاکستان است.

فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز قوای مسلح حکومت طالبان گفته است که اتهامات پاکستان مبنی بر ورود تروریستان از خاک افغانستان به این کشور و انجام حملات "بی‌اساس" است.

فطرت به تاریخ ۲۰ اگست (۲۹ اسد) در کابل به خبرنگاران گفت که اگر "احیاناً تروریستان از خاک افغانستان به پاکستان داخل شوند" دو طرف مرزبانان افغان و پاکستانی حضور دارند و حتماً تحرکات آنان را مشاهده خواهند کرد و در سرحد درگیری‌های صورت خواهد گرفت.

او افزود: "کسانی اند که آنجا حضور دارند و پاکستان را ناامن می‌کنند، داخل خاک پاکستان استند، از اینکه پاکستان انتقاد بالای ما افغان‌ها می‌کند، بهتر است که متوجه خاک خودش شود."

این در حالی است که در ماه‌های اخیر، مقامات نظامی و ملکی پاکستان بارها از حکومت طالبان به دلیل پناه دادن به گروه تحریک طالبان پاکستان و اجازۀ فعالیت آزادانه این گروه در افغانستان انتقاد کرده اند. همچنان آنان ادعا کرده اند که افغان‌ها در حوادث امنیتی پاکستان دخیل اند.

گروه

XS
SM
MD
LG