لینک های دسترسی

Breaking News

پیشنهاد خصوصی سازی ماموریت نظامی امریکا در افغانستان


بیشترین استفاده از نیرو های خصوصی نظامی در جنگ عراق صورت گرفته که کارشناسان آن را یک عملکرد ناکام می خوانند.
بیشترین استفاده از نیرو های خصوصی نظامی در جنگ عراق صورت گرفته که کارشناسان آن را یک عملکرد ناکام می خوانند.

بنیانگذار "بلک واتر" که یک شرکت نظامی خصوصی امریکایی است؛ به ادارۀ دونالدترمپ پیشنهاد کرده است تا بخش بزرگی از تلاش های ایالات متحده را در افغانستان "خصوصی" سازد.

ایریک پرنس، که اکنون مدیر اجراییه و رئیس گروه "Frontier Services" است، می خواهد حدود پنج هزار قراردادی نظامی خصوصی را به عوض سربازان امریکایی، برای کمک و آموزش نیرو های امنیتی افغان به افغانستان بفرستد.

آقای پرنس روز سه شنبه در مصاحبه با شبکۀ خبری سی بی اس گفت كه برنامۀ وی مصرف سالانۀ نیرو های نظامی امریکایی را در افغانستان که ۴۵ میلیارد دالر تخمین می شود، به ده میلیارد کاهش خواهد داد.

این درحالیست که دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده تا هنوز ستراتیژی مشخصی را در مورد جنگ افغانستان ارایه نکرده است.

ریکس تیلرسن، وزیرخارجۀ امریکا در هفتۀ روان گفت "فقط می توانم بگویم که رئیس جمهور ترمپ، مایل نیست آنچه را که در افغانستان انجام می دهیم، ادامه یابد."

در حال حاضر ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان مستقر است که در بخش آموزش و مشوره دهی، نیرو های امنیتی افغان را کمک می کنند.

انتظار می رود وزارت دفاع ایالات متحده با در نظر داشت پیشنهادات نظامیان امریکایی، بین ٣٠٠٠ تا ٥٠٠٠ سرباز اضافی را در بخش های مشوره دهی، آموزش و نیرو های ویژه به افغانستان اعزام کند.

پرنس می گوید با سپردن مسوولیت مشوره دهی و آموزش نیرو های امنیتی افغان به قراردادی های شرکت خصوصی نظامی، در افغانستان یک "فرماندهی واحد" را می توان ایجاد کرد.

ایریک پرنس، رئیس پیشین بلک واتر یا شرکت خصوصی نظامی امریکا
ایریک پرنس، رئیس پیشین بلک واتر یا شرکت خصوصی نظامی امریکا

آقای ایریک گفت "شما در پانزده سال، ١٧ فرماندهى مختلف داشته اید. بدون اینکه سفرا و روسای ادارات استخبارات مرکزی ایالات متحده را در افغانستان مد نظر بگیریم."

اما با خصوصی سازی ستراتیژی جنگ امریکا در افغانستان، به گفتۀ آقای پرنس "یک فرد را می داشته باشید که واضحاً مسوول پالیسی، مصارف و قوانین تعامل ایالات متحده" در ماموریت این کشور در افغانستان می باشد.

براساس برنامۀ رئیس پیشین بلک واتر، نیرو های قراردادی با اردوی افغانستان مدغم می گردد؛ به خاطریکه، به گفتۀ ایریک پرنس "ایالات متحده واقعاً کدام برنامۀ آموزش دهی و مشوره دهی را در سطوح لوا ها انجام نمی دهد."

اما پرنس تاکید می کند که قراردادی هایى که او در برنامۀ خود مد نظر دارد به افغانستان بفرستد "سربازان اجیر" نبوده بلکه "افراد قرار دادی، مسلکی، سربازان پیشین عملیات های ویژه خواهند بود که در این عرصه از تجربۀ کافی برخوردار اند".

رئیس گروه "Frontier svervices" می گوید که اردوی افغانستان اکنون مسوولیت ۷۰-۸۰ درصد عملیات علیه مخالفین حکومت را به دوش دارد و "به خوبی هم آن مسوولیت را انجام داده است؛ اما با اینکار، جنگ با گروه های مخالف حکومت افغانستان بیشتر به دوش نظامیان افغان خواهد بود."

پیامد های خصوصی سازی جنگ افغانستان

بلک واتر، یا شرکت خصوصی نظامی، بیشتر به مثابۀ یک اردوی اجیر پنداشته می شود که در گذشته ایالات متحده از آن در جنگ عراق به گونۀ گسترده یی استفاده کرده است.

برنامۀ خصوصی سازی ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان، از چندی به اینسو زبان زد حلقات داخلی قصرسفید و کانگرس ایالات متحده بوده و طرفداران و مخالفین خود را دارد.

جیرِد کوشنر و ستیف بانن، مشاورین ارشد قصرسفید از جملۀ حامیان این برنامه حساب می شوند اما سایر اعضای کابینۀ ایالات متحده به شمول جیم متیس، وزیر دفاع، مک ماستر، مشاور امنیت داخلی دونالدترمپ به شمول مقامات افغان، با این طرح ابراز شک و تردید کرده اند.

دانا روراباكر، نمایندۀ جمهوریخواه کالیفورنیا در مجلس نمایندگان، در مصاحبه با یک رسانۀ امریکایی گفته است که وی "از حامیان برنامۀ خصوصی سازی جنگ امریکا در افغانستان است".

آقای روراباكر گفته است که این برنامه "یک راهکار کاملاً درست" در افغانستان بوده و این برنامۀ آقای پرنیس "جداً در قصر سفید تحت غور قرار دارد".

اما عمر صمد، سفیر پیشین افغانستان در فرانسه و کانادا به عملی شدن این برنامه ابراز "شک و تردید" کرده گفت که ایالات متحده در جنگ افغانستان تنها نیست و در آن کشور های ناتو نیز سهیم اند.

آقای صمد به این باور است که در سپردن زمام جنگ افغانستان به نیرو های خصوصی که در عراق نتیجۀ خوب و مثمری نداده است؛ می تواند به مخالفت متحدین ایالات متحده بیانجامد و در نهایت آن کشور ها نیرو هایشان را از افغانستان بیرون کنند که در آن صورت "یک فاجعۀ بزرگی در بخش دست آورد های جامعۀ جهانی در افغانستان و تداوم نهاد های ایجاد شدۀ امنیتی در آن کشور متصور است."

این دیپلومات پیشین افغان مستقر در ایالات متحده تاکید می ورزد که طرف دیگر توافقنامه برای حضور نیرو های امریکایی در افغانستان "حکومت کابل است و نباید تصمیم ایالات متحده بر افغانستان تحمیل گردد."

عمر صمد به این باور است که بدون شک کابل می تواند در صورتیکه همچو یک برنامه یی نهایی گردد، مخالفت نماید".

عدم اعلام ستراتیژی جنگ امریکا در افغانستان، به ویژه پس از گذشت شش ماه از حکومت به رهبری دونالدترمپ، انتقادات اعضای جمهوریخواه و دموکرات هر دو مجلس کانگرس ایالات متحده را در پیر داشته که در تازه ترین مورد جان مکین، سناتور جمهوریخواه هفتۀ گذشته از حکومت ترمپ خواست تا به زودی ستراتیژی جنگ این کشور را در افغانستان اعلام کند.

XS
SM
MD
LG