لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن روسیه را به اتهام ارتکاب 'جرایم جنگی' محکوم کرد


یک نیروی اوکراینی هنگام بررسی جسد یک شهروند کشورش است که آیا قوای روسی در بدنش مواد انفجاری را جاسازی کرده است یا خیر
یک نیروی اوکراینی هنگام بررسی جسد یک شهروند کشورش است که آیا قوای روسی در بدنش مواد انفجاری را جاسازی کرده است یا خیر

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا روز یکشنبه سوم اپریل (۱۴ حمل) روسیه را به اتهام "ارتکاب جرایم جنگی" در اوکراین به شدت محکوم کرد.

این اظهارات انتونی بلینکن پس از آن بیان شد که جهان برای نخستین بار شاهد مشاهدهٔ اجساد اوکراینی‌ها در منطقهٔ بوچا،‌ واقع در اطراف کیف، پایتخت اوکراین بود، اجسادی که پس از خروج قوای روسیه در این ساحه بر جا مانده بود.

آقای بلینکن در واکنش به کشتار اوکراینی‌ها توسط نیروهای روسی گفت که ایالات متحده نمی تواند در این مورد بی‌تفاوت بماند و چنین عملکرد نباید به یک امر معمول تبدیل شود.

این دپلومات ارشد ایالات متحده گفت که امریکا با جدیت "جرایم جنگی روسیه" را در سراسر اوکراین مستندسازی خواهد کرد.

این اظهارات وزیر خارجهٔ امریکا پس از آن بیان شد که حکومت اوکراین مدعی شد که کنترول مناطق شمالی و مرکزی پایتخت آن کشور را دو باره از نزد نیروهای روسی به دست گرفته است.

روسیه قوای خود را از اطراف کیف بیرون آورده تا حملات نظامی خود را به جنوب اوکراین که در امتداد بحیرهٔ سیاه موقعیت دارد، و منطقهٔ مورد مناقشهٔ دونباس، واقع در شرق اوکراین، متمرکز کند.

در همین حال، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در مصاحبه‌ای با تلویزیون CBS امریکا با اشاره به اجساد شهروندان اوکراین در جاده‌ها گفته است که "این در واقع نسل کشی است" و افزود که اوکراین توسط روسیه "تخریب و نابود" می‌شود.

در همین حال،‌ انتونیو گوتیرش،‌ منشی عمومی سازمان ملل متحد، در یک تویت نوشت: "از دیدن تصاویر غیر نظامیان که در بوچا، اوکراین، کشته شده اند،‌ عمیقاََ شوکه شده ام. نیاز به یک تحقیق مستقل است که موجب به پاسخگویی موثر شود."

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) نیز به تلویزیون CNN گفته است که "این وحشیگری در مقابل شهروندانی است که ما برای دهه‌ها در اروپا شاهد آن نبوده ایم" و افزود که این مسوولیت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه،‌ است تا جنگ در اوکراین را خاتمه بدهد.

اما وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای ادعا کرده است که غیرنظامیان را در منطقهٔ بوچا نکشته است و مدعی شده است که تصاویر و ویدیو هایی که اجساد مرده ها را نشان می دهد "یک [عمل] تحریک آمیز دیگر" از سوی غرب است.

XS
SM
MD
LG