لینک های دسترسی

Breaking News

کشورهای بالتیک واردات گاز از روسیه را متوقف کردند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

لتویا روز شنبه دوم اپریل (۱۳ حمل) اعلام کرد که کشورهای بالتیک – استونیا، لتویا و لیتوانیا – دیگر گاز طبیعی روسیه را وارد نمی‌‌کنند.

اولدیس باریس، رییس ذخایر گاز طبیعی لتویا گفت:"سراز اول اپریل گاز طبیعی روسیه به استونیا، لتویا و لیتوانیا جریان ندارد."

او افزود: "اگر هنوز شکی در مورد اینکه آیا ممکن است اعتمادی به انتقال [گاز] از روسیه وجود داشته باشد، رویدادهای جاری به وضوح به ما نشان می‌دهند که دیگر اعتمادی وجود ندارد. "

آقای باریس گفت که ضروریات گاز کشورهای بالتیک در حال حاضر از ذخایر گاز در لتویا تامین می‌شود.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه چند روز پیش کشورهای واردکننده گاز از این کشور را تهدید کرده بود که باید بهای گاز خریداری شده را به روبل - واحد پولی روسیه - پرداخت کنند و در غیر این صورت ممکن است صادرات گاز به این کشورها قطع شود.

گیتاناس نوسیدا، رییس جمهور لتوانیا از بقیه کشورهای اتحادیهٔ اروپا خواست تا از الگوی بالتیک پیروی کنند. او گفت:"سال‌ها پیش کشور من تصمیم‌هایی گرفت که امروز به ما اجازه می‌دهد بدون دردسر روابط انرژی خود را با متجاوز [روسیه] قطع کنیم. "

او افزود:"اگر ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم، بقیه اروپا نیز می توانند این کار را انجام دهند."

پیش از این ایالات متحده به تاریخ هشتم مارچ (۱۷ حوت) در انتقامجویی از تهاجم مسکو بر اوکراین، واردات نفت و گاز روسیه را منع کرد.

ایالات متحده از سال ۲۰۲۱ به اینسو، به گونهٔ اوسط ماهانه بیش از ۲۰.۴ میلیون بیرل نفت خام و محصولات تصفیه شده را از روسیه وارد می‌کرد که حدود هشت در صد واردات نفت مایع امریکا را تشکیل می‌دهد.

اما اتحادیه اروپا که ۴۰ در صد گاز خود را از روسیه تامین می‌کند، تاکنون از روسیه گاز دریافت می‌کند.

اتحادیه اروپا با وجود تلاش برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر روسیه، معتقد است که تحریم‌ها نباید مانعی در جهت تداوم جریان انرژی از روسیه به اروپا ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG