لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن از تلاش‌ها برای برگشت امریکا به توافق هسته‌ای ایران دفاع کرد


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده از تلاش‌های حکومت رییس جمهور جو بایدن مبنی بر برگشت امریکا به توافق هسته‌ای ایران موسوم به "برجام" دفاع کرد.

شماری از سناتوران امریکایی گفته اند که بر اساس توافق هسته‌ای ایران، پول‌های راکد شدۀ آن کشور جریان یافت؛ پولی که به گفتۀ قانون‌گذاران امریکایی از آن برای حمایت از گروه‌های تندرو و افراطی در شرق میانه کار گرفته شد.

آقای بلینکن روز سه شنبه هشتم جون (۱۸ جوزا) در کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای کانگرس ایالات متحده ضمن تایید این نگرانی سناتوران امریکایی گفت که برگشت امریکا به توافق هسته‌ای، تهران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز می‌دارد.

آقای بلینکن گفت: "صرف نظر از اینکه خوش داریم یا نداریم، که خوش نداریم، ایران در چنین فعالیت‌ها دخیل بوده است که شامل حمایت از حماس و سایر گروه های دهشت افگن بوده است، در جنگ‌های نیابتی به منظور بی‌ثبات سازی در منطقه دخیل بوده است...اما از زمانیکه از توافق هسته‌ای بیرون شدیم، این وضعیت بدتر شده است."

توافق‌هسته‌ای میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان در تابستان سال ۲۰۱۵ امضا شد و بر اساس آن در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، شماری از تحریم‌های اقتصادی غرب بر تهران رفع شد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و سپس تمام تحریم‌های ایالات متحده را که در اثر این توافق لغو شده بود، از سرگرفت. ایران نیز در واکنش به این اقدام ایالات متحده برنامۀ غنی سازی یورانیم را از سر گرفت.

وزیر خارجۀ ایالات متحده هشدار داد که اگر واشنگتن دوباره به توافق هسته‌ای ایران ملحق نشود، خطر ایران "مجهز با سلاح هسته‌ای" وضعیت را بدتر خواهد کرد.

با اینحال به گفتۀ آقای بلینکن، حتا در صورت برگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران، صدها مورد از تحریم‌های وضع شده بر ایران برجا خواهد ماند.

نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های گذشته در مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای توافق هسته‌ای برجام در شهر ویانا، پایتخت اتریش، حضور داشته اند.

حکومت ایالات متحده گفته است که خواهان اجرای تعهدات در مقابل اجرای تعهدات است و اگر ایران به مفاد توافق هسته‌ای بازگردد، امریکا هم چنین خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG