لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود


قرار است طرف‌های دخیل در توافقنامهٔ هسته‌ای ایران امروز شنبه اول می (۱۱ثور) مذاکرات پیرامون احیای این توافقنامه را در شهر ویانا، پایتخت اتریش از سر بگیرند.

جوسپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا با نشر بیانیه‌ای گفته است که قرار است نمایندگان بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، ایران و روسیه حدود ساعت سه پس از چاشت امروز به وقت اتریش با هم دیدار کنند.

در بیانیه آمده است: "شرکت کنندگان روی بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافقنامهٔ هسته‌ای و چگونگی اطمینان از اجرای کامل و موثر آن، بحث های خود را ادامه خواهند داد. "

در همین حال وزارت خارجه ایران گفته است که پس از مذاکرات، نمایندگان برای دریافت دستورالعمل‌ها به کشورهای مربوطه خود باز می گردند.

ایران از مذاکرۀ مستقیم با ایالات متحده امتناع ورزیده است، اما نمایندگان امریکا در ویانا حضور داشته و نمایندگان اتحادیۀ اروپا به گونۀ منظم به آنان از جزییات گفتگوها اطلاع رسانی می‌کنند.

یک دپلومات اروپایی گفت که نمایندگان امریکایی، اروپایی، روسی و چینی صبح امروز شنبه نیز جلسه مشترکی برگزار کردند.

پس از آنکه دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم ها را بر تهران از سر گرفت، تهران نیز در سال ۲۰۱۹ فعالیت‌های غنی سازی یورانیم را به مقیاس بلندتر از آنچه که در توافقنامۀ هسته‌ای محدود شده بود، از سرگرفت.

اما ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور امریکا تلاش کرده تا با ایران در مورد احتمال از سر گیری این توافق وارد گفتگو شود.

به تازگی تلاش‌ها برای احیای این توافق آغاز شده است تا زمینۀ برگشت دوبارۀ ایالات متحده را به آن فراهم کند.

پس از تقریباً یک ماه گفتگو، طرفین هفتهٔ گذشته ابراز تمایل به "تسریع" مذاکرات کردند.

یک دپلومات آگاه از بحث‌ها گفت که طرفین امیدوارند که تا پایان ماه می به یک نتیجهٔ مشخص برسند.

XS
SM
MD
LG