لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن از فروش تسلیحات به پاکستان دفاع کرد


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، با وصف انتقادات هند از فروش تسلیحات و جنگ افزار به پاکستان دفاع کرد.

آقای بلینکن روز سه شنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) با سوبرامانیام جیشنکر، وزیر خارجۀ هند دیدار کرد، درست یک روز پس از دیدارش با بلاول زرداری بوتو، وزیر خارجۀ پاکستان.

وزیر خارجه بلینکن از فروش طیاره‌های اف-۱۶ به ارزش ۴۵۰ میلیون دالر به پاکستان که اوایل همین ماه منظور شده است، دفاع کرد و گفت که این بستۀ نظامی برای حفظ قابلیت موجود نظامی پاکستان است.

آقای بلینکن در کنفرانس مشترک خبری با همتای هندی اش گفت: "اینها طرح‌ها و تسلیحات جدید نیستند و به خاطر حفظ قابلیت کنونی آنان [پاکستان] است...برنامۀ پاکستان به خاطر تقویت قابلیت آن کشور برای رسیدگی به تهدیدات تروریستی است که از پاکستان یا منطقه منشا می‌گیرد. به سود هیچ طرفی نیست که آن تهدیدات قابل به پیشرفت بدون مصوونیت باشد."

جیشنکر در این کنفرانس خبری آشکارا از بلینکن انتقاد نکرد، اما دو روز پیش در دیدار با اجتماعی از هندی‌ها با اشاره به موقف ایالات متحده در خصوص فروش تسلیحات و جنگ افزار نظامی به پاکستان گفت: "شما نمی‌توانید کسی را احمق بسازید."

او گفت: "برای کسی که بگوید، ما اینکار را می کنیم به خاطری که با تروریزم مقابله کنیم، زمانیکه بحث در مورد قابلیت جنگنده‌های اف-۱۶ است، همگان می‌دانند که آنها به چه خاطر ارسال می‌شوند."

جیشنکر افزود: "بسیار صادقانه، این رابطه‌ای است که نه به درستی به سود پاکستان تمام شده و نه هم به سود علایق ایالات متحده کارآیی خواهد داشت."

قوای نظامی پاکستان به تجهیزات نظامی ایالات متحده متکی است، اما روابط این دو کشور در جریان دو دهه حضور نظامی امریکا در افغانستان کشیده و پرتنش بوده است، زیرا مقام‌های امریکایی همواره پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده اند. هرچند پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده و خود را قربانی تروریزم عنوان کرده است.

هند به گونۀ تاریخی یکی از مشتریان تسلیحات و جنگ افزار روسی بوده و ایالات متحده را زیر فشار قرار داده است تا تحریم‌هایی را که مانع آن کشور از خریداری تسلیحات ساخت روسیه می‌شود، لغو کند.

جیشنکر در کنفرانس خبری روز سه شنبه گفت که هند در سال‌های پسین خریداری‌های عمدۀ نظامی از ایالات متحده، فرانسه و اسراییل داشته است.

وزیر خارجۀ هند گفت که کشورش کیفیت و شرایط خریداری را ارزیابی کرده و بر اساس آنچه مطابق علایق ملی اش است، عمل می‌کند. او هر گونه تغییر مبتنی بر "تنش‌های جیوپولیتیک" را در خریداری تسلیحات از سوی هند رد کرد.

XS
SM
MD
LG