لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن به پاکستان پیشنهاد کرد از چین کمک بخواهد 


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده از پاکستان می‌خواهد تا در بخش‌های مختلف، مانند رفع قرضه‌، از شریک نزدیک‌اش، چین در حالی کمک بخواهد که سیلاب‌ها این کشور را صدمه رسانیده است.

با آنهم، آقای بلینکن پس از صحبت با بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجهٔ پاکستان در واشنگتن با تاکید بر تعهد امریکا برای کمک به پاکستان گفت: "پیام ما ساده است. ما در کنار پاکستان هستیم، همانگونه که در جریان آفات طبیعی گذشته بوده ایم و انتظار بازسازی را داریم."

در پی سیلاب‌های ویرانگر اخیر در پاکستان، ایالات متحده کمک بشری ۵۶ میلیون دالری را با آن کشور اعلام و ۱۷ طیارهٔ مملو از این کمک‌ها را ارسال کرد و به حمایت دراز مدت از پاکستان تعهد کرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که از مقامات پاکستانی خواست تا در برخی از موضوعات مهم "رفع قرضه و ساختار مجدد" با چین تعامل کنند.

پیش از این، شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان گفته بود که کشورش در قرضه فرورفته است و به حالتی رسیده است که گویا همگان می‌خواهند از آنان دوری کنند.

صدر اعظم پاکستان حدود دو هفته پیش در یک نشست در اسلام‌آباد گفت: "امروز اگر ما به کدام کشور دوست می‌رویم، می‌‌گویند که این‌ها برای خواستن کمک آمده اند. به کسی اگر تلیفون می‌کنیم، چنین برداشت می‌کنند که اکنون از ما کمک تقاضا می‌کنند."

چین شریک کلیدی اقتصادی و سیاسی پاکستان است که می‌خواهد دهلیز اقتصادی به ارزش ۵۴ میلیارد دالر در این کشور ایجاد کند.

سردی روابط

روابط امریکا با پاکستان در جریان دو دههٔ حضور ایالات متحده در افغانستان به گونهٔ گسترده سرد شد.

پاکستان در این جریان، در بخش انتقال مواد لوژستیکی با امریکا کمک کرد، اما مقامات امریکایی به این باور اند که اردو و استخبارات این کشور هیچ زمانی دست از حمایت طالبان نکشیدند.

دونالد ترمپ، رییس جمور پیشین ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۱۸ پاکستان را به دروغ‌گویی و فریب متهم کرد. او در یک پیام تویتر نوشته بود: "ایالات متحده در ۱۵ سال گذشته احمقانه بیش از ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان مساعدت کرده است و آنان (پاکستان) جز دروغ و نیرنگ به ما چیزی نداده و رهبران ما را احمق فکر کرده اند. آنان به آن دهشت افگنانی پناهگاه امن داده اند که ما آنان را در افغانستان هدف قرار می‌دهیم. دیگر بس است!"

وزیر خارجهٔ امریکا گفت: "ما اختلافات خود را داشتیم -- این موضوع سری نیست".

با آنهم او افزود که پاکستان و امریکا در آیندهٔ افغانستان سهم مشترک دارند به شمول آزادی بیشتر برای زنان و دختران؛ آزادیی که طالبان آنرا محدود کرده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG