لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: گزارش‌های معتبر از 'جرایم جنگی' روسیه در اوکراین مشاهده شده است


وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز ششم مارچ (۱۵ حوت) گفت که واشنگتن گزارش‌های بسیار معتبر پیرامون ارتکاب جرایم جنگی در جریان تهاجم روسیه بر اوکراین را مشاهده کرده است.

انتونی بلینکن در مصاحبه‌ای با شبکهٔ خبری سی‌ان‌ان گفت که گزارش‌های معتبری از حملات بر غیرنظامیان را مشاهده کرده است که "جرایم جنگی" محسوب شده می‌تواند. او همچنان افزود که در مورد استفاده از "تسلیحات مشخص" نیز گزارش‌هایd نشر شده است.

آقای بلینکن همچنان گفت که واشنگتن در حال حاضر مصروف جمع آوری و مستندسازی این اسناد است تا سازمان‌ها و تاسیسات مرتبط آنرا مورد پژوهش قرار دهند و واضح شود که جرایم جنگی در اوکراین صورت گرفته یا هنوز هم صورت می‌گیرد. او گفت که امریکا از این روند تحقیقاتی حمایت می‌کند.

این در حالی است که محکمهٔ بین المللی جرایم در نظر دارد در خصوص ارتکاب جرایم جنگی نیروهای روسی در اوکراین تحقیقات کند.

محکمهٔ هاگ به درخواست ۳۹ کشور عضو، در حال بررسی گزارش های مبنی بر استعمال بم‌های خوشه‌ای و حملات توپخانه‌ای روسیه به شهرهای اوکراین است.

گروه های حقوق بشری در اوکراین نیز ادعا کرده اند که نیروهای روسی با هدف قرار دادن غیرنظامیان، مکاتب و شفاخانه‌ها قوانین بین المللی را نقض کرده و مرتکب جنایات جنگی شده اند.

این در حالی است که سفارت ایالات متحدهٔ امریکا در اوکراین دیروز در یک تویت حملهٔ روسیه بر پایگاه هسته‌ای اوکراین را که بزرگترین پایگاه هسته‌ای در اروپا است "جنایت جنگی" خواند. روسیه این پایگاه را روز گذشته اشغال کرد.

تویت سفارت امریکا در اوکراین شدیدترین موضع واشنگتن در قبال مسکو، از زمان آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین خوانده شده است. با آنهم، وزارت خارجهٔ امریکا با ارسال پیامی از تمام سفارتخانه‌ های امریکا در اروپا خواست تا این تویت را دوباره تویت نکنند.

کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد دیروز در دهمین روز تهاجم روسیه بر اوکراین اعلام کرد که تا اکنون در این جنگ کم از کم ۳۵۱ غیرنظامی کشته و ۷۰۷ غیرنظامی دیگر مجروح شده‌ اند.

اما روسیه با تاکید گفته است که بر غیرنظامیان حمله نکرده و تاسیسات ملکی را هدف قرار نداده است.

XS
SM
MD
LG