لینک های دسترسی

Breaking News

دهمین روز تهاجم روسیه بر اوکراین؛ ۳۵۱ غیرنظامی کشته شده اند


کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد در دهمین روز تهاجم روسیه بر اوکراین اعلام کرد که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین کم از کم ۳۵۱ غیرنظامی کشته و ۷۰۷ غیرنظامی دیگر مجروح شده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری عملیات نظامی بر اوکراین را اعلام کرد و به سایر کشور‌ها هشدار داد که هرگونه مداخله با عملکرد روسیه موجب "پیامد‌هایی خواهد شد که آن‌ها هرگز ندیده اند".

ناظران کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد می‌گویند که بیشتر تلفات غیرنظامیان ناشی از تسلیحات انفجاری با ساحهٔ تخریب وسیع بوده است.

این سازمان در‌عین حال می‌گوید که آمار ‌واقعی تلفات حمله روسیه به اوکراین احتمالا "به طور قابل توجهی" بیشتر است.

اوکراین مدعی است که کم از کم ۲هزار غیرنظامی در درگیری‌ها کشته شده‌ اند.

نقض‌ آتش‌بس برای خروج غیرنظامیان از مناطق تحت محاصره

در دهمین روز تهاجم روسیه به اوکراین، آتش‌بس میان روسیه و اوکراین برای خروج غیرنظامیان از دو شهر تحت محاصره به سرعت از سوی نیروهای روس نقض شد.

مقامات اوکراینی گفته‌اند بمباران نیروهای روسی، روز شنبه تنها ساعاتی پس از امضای توافق آتش‌بس، سبب توقف عملیات خروج نظامیان شد.

اما وزارت دفاع روسیه نیروهای اوکراینی را در شهر‌های ماریوپول و ولنوواخا متهم می‌کند که مانع خروج ساکنان این منطقه شده اند.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که واحدهای اردوی این کشور در اطراف شهرهای ماریوپول و ولنوواخا راه‌های دهلیز‌های بشردوستانه ایجاد کرده‌اند تا غیرنظامی‌ها بتوانند با استفاده از آن منطقه را ترک کنند.

بر اساس این گزارش، به باشندگان ماریوپل پنج ساعت برای تخلیه شهر فرصت داده شده بود. پیش از این شاروال ماریوپل، شهر بندری تحت محاصره نیروهای روسیه، گفته بود که این شهر آب و برق ندارد و ذخیره غذایی آن نیز رو به اتمام است.

در همین حال براساس گزارش‌ها نیروهای روسی تلاش دارند از شمال به کیف، پایتخت اوکراین، نزدیک شوند اما با مقاومت جدی مواجه شده اند.

پوتین می‌گوید که تحریم‌های غرب اعلان جنگ است

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز شنبه که تحریم‌های غرب علیه روسیه به مثابه اعلان جنگ است. وی با دفاع از تهاجم به اوکراین گفت که مسکو باید از روسی زبانان ساکن شرق اوکراین و منافع شان دفاع می‌کرد.

او همچنین هشدار داد که هر کشوری که اوکراین را منحیث ساحهٔ منع پرواز بپذیرد، برای مسکو به معنی داخل شدن آن کشور در جنگ است.

رییس جمهوری روسیه افزود، اوکراین باید "غیرنظامی" و "نازی‌زدایی" شود.

بیش از ۱.۳ میلیون اوکراینی کشورشان را ترک کرده اند

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) اعلام کرد که تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۶۸ هزار اوکراینی به کشورهای همسایه پناه برده اند.

مقامات ملل متحد گفته اند که با ادامه پیشروی اردوی روسیه و تشدید درگیری در اطراف کیف، مهاجرت‌ها نیز تشدید خواهد شد.

براساس تخمین ملل متحد، چهار میلیون اوکراینی ممکن است برای فرار از جنگ به تلاش ترک کشور باشند.

ملل متحد می‌گوید که هم اکنون ۷۵۶۳۰۳ اوکراینی به پولند، ۱۵۷ هزار به هنگری، حدود ۱۰۲هزار به سلواکیا، بیش از ۱۰۳ هزار به مالدووا، ۵۳هزار به روسیه و بیش از ۶۳ هزار به رومانیا پناه برده اند. افزون بر آن، حدود ۱۳۴هزار اوکراینی به کشورهای دیگر اروپایی نیز پناهنده شده اند.

روند مذاکرات

مقامات اوکراینی می‌گویند که دور سوم مذاکرات با روسیه برای پایان دادن به درگیری‌ها در آخر هفته برنامه ریزی شده است.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در تماس تلیفونی با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، گفته است که در صورت برآورده شدن تمام خواسته‌های روسیه، مسکو برای گفتگو درباره اوکراین آماده است.

اما انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده هشدار داد که جنگ در اوکراین "ممکن است به زودی تمام نشود" و ایالات متحده و متحدان اروپایی باید فشار شدید بر روسیه را تا پایان آن ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG