لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن در مورد تسلیحات فضایی روسیه به چین و هند ابراز نگرانی کرد


وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید که دپلومات‌های ارشد امریکا و چین روز جمعه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) گفتگوهای "صادقانه و سازنده" داشته و درباره موضوعات اختلافی مانند تایوان، وضعیت در اطراف آب‌های چین، جنگ اوکراین و توسعه تسلیحات ضد ماهواره‌‌ای توسط روسیه، بحث و گفت‌وگو کردند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، در دیداربا وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین، نگرانی ایالات متحده را در مورد استقرار تسلیحات ضد ماهواره‌ای روسیه در فضا ابراز داشت.

واشنگتن روز پنجشنبه گفت که مسکو در حال توسعه تسلیحات ضدماهواره‌ است. اما مسکو این موضوع را رد کرده و آن را ادعایی "بی اساس" خوانده است.

جان کربی مشاور ارتباطات امنیت ملی قصر سفید، روز پنجشنبه به خبرنگاران در قصر سفید گفت: "من می توانم تایید کنم که این تسلیحاتی که روسیه در حال توسعه آن است، به قابلیت ضد ماهواره‌ای مربوط می شود. این یک قابلیت فعال نیست که مستقر شده باشد. تهدید فوری برای هیچ کشوری نیست.... اما پیگیری روسیه برای این توانایی نگران کننده است."

یک مقام امریکایی گفت که بلینکن این موضوع را در دیدار با اس جی شنکر، وزیر خارجه هند، نیز در نشستی جداگانه مطرح کرده است.

او گفت که بلینکن در دیدار با وانگ و شنکر تاکید کرد که "پیگیری این قابلیت باید یک موضوع نگران کننده باشد."

دیدار انتونی بلینکن و وانگ یی در حاشیهٔ کنفرانس امنیتی مونیخ پس از یک دورهٔ بسیار پرتنش بین این دوقدرت جهانی بر سر موضوعاتی مانند تایوان، تجارت و حقوق بشر صورت گرفت.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا،‌ گفت که بلینکن بر اهمیت حفظ صلح در تنگه تایوان و همچنین گسترش تلاش‌های نوپای مبارزه با مواد مخدر صنعتی تاکید کرده است.

بلینکن همچنین در مورد حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه که واشنگتن آن را کمک به عملیات نظامی مسکو علیه اوکراین می‌داند، ابراز نگرانی کرد.

میلر افزود: "دو طرف به عنوان بخشی از تلاش‌های مستمر برای حفظ خطوط باز ارتباطی و مدیریت مسوولانه رقابت در روابط، گفتگوی صریح و سازنده درباره طیفی از مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی انجام دادند."

سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین گفت که بلینکن بر "اهمیت ادامه اجرای پیشرفت‌های حاصل شده" در نشست نومبر سال گذشته بین جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و همتای چینی‌اش شی جین پینگ تاکید کرد.

به گزارش سینهوا، خبرگزاری رسمی چین،‌ وانگ اظهارات بلینکن در مورد نشست بایدن و شی را تکرار کرده و گفت که هر دو طرف باید برای "توسعه سالم، ثابت و پایدار روابط دوجانبه" تلاش کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG