لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: حملات ۱۱ سپتمبر نحوه تعامل ما با جهان را شکل داد


وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله) از ۲۰مین سالروز حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ که منجر به کشته شدن حدود ۳۰۰۰ نفر شد، یادبود کرد.

انتونی بلینکن ضمن ابراز تسلیت و غم شریکی با بازماندگان قربانیان این حادثه گفت: " این [حادثه] نشان داد که ما ظرفیت آنرا داریم تا از هم زیستی که از دیرزمانی بزرگترین قوت کشور ما بوده از جمله در بر گرفتن برادران و خواهران مسلمان امریکایی دفاع کنیم … ما امروز نیز گرد هم آمده ایم زیرا شاید ۱۱ سپتمبر بیش از هر رویداد دیگری در طول زندگی ما مسیر کشور ما و نحوه تعامل ما با جهان را شکل داده باشد. "

آقای بلینکن گفت که دپلومات های این کشور در پی حملات ۱۱ سپتمبر بسیج شده اند و ۲۰ سال بعد تلاش خود را برای حفظ امنیت همشهریان خود ادامه می دهند.

حملات ۱۱ سپتمبر، مرگبارترین حملات بر خاک امریکا پس از سال ۱۹۴۱ بود؛ حادثه‌ای که تصور امریکایی‌ها را نسبت به امنیت جهانی برای همیشه تغییر داد.

این حادثه سبب شد تا جورج دبلیو بوش، رییس جمهور وقت امریکا، جنگ علیه تروریزم را اعلام و نظامیان امریکایی را به افغانستان اعزام کند.

وزیر خارجه افزود: "امروز با نگاهی به این وزارت، می بینیم که چگونه حملات، ما و دپلوماسی ما را تغییر داد. هزاران دپلومات در افغانستان و عراق و جاهای دیگر در حمایت از جنگ علیه القاعده و دیگر گروه های تروریستی خدمت کردند. هزاران نفر دیگر در دفاتر جدید و پست‌های مانند مبارزه با تروریزم، درگیری و تامین ثبات که قبل از حملات وجود نداشت، خدمت کرده اند. تقریباً همه بخشهای این وزارت به نحوی بسیج شده اند تا از یک حادثه دیگر ۱۱ سپتمبر جلوگیری کنند."

امسال ۲۰مین سالروز حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر تحت سایه به قدرت رسیدن طالبان، گروهی که امریکا ۲۰ سال پیش علیه آن جنگ را اعلام کرده بود، قرار گرفته است و بسیاری از کشورهای غربی تصور می‌کنند که ممکن به قدرت رسیدن طالبان سبب برگشت طرح‌های حملات بزرگ شبیهٔ حملات ۱۱ سپتمبر در کشورهای غربی شود.

رییس ادارهٔ خدمات امنیتی و استخباراتی داخلی بریتانیا نیز امروز جمعه گفت که تصرف افغانستان توسط طالبان، روحیهٔ افراطگرایان را تقویت کرده و به آنان شجاعت بیشتر بخشیده است.

این مقام بریتانیایی افزود که کشوراش به دلیل خروج‌ نیروهای ناتو از افغانستان و سقوط حکومت به رسمیت شناختهٔ شدهٔ این کشور، با تهدید بیشتر مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG