لینک های دسترسی

Breaking News

استخبارات بریتانیا: تسلط طالبان بر افغانستان روحیهٔ افراطگرایان را تقویت کرده است 


ادارهٔ خدمات امنیتی و استخباراتی داخلی بریتانیا می‌گوید که تصرف افغانستان توسط طالبان، روحیهٔ افراطگرایان را تقویت کرده و به آنان شجاعت بیشتر بخشیده است.

کین مک‌کالم، رییس عمومی این اداره امروز ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله) پیرامون ۲۰مین سالروز حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر در امریکا گفت که به قدرت رسیدن طالبان ممکن سبب برگشت طرح‌های حملات بزرگ شبیهٔ حملات شبکهٔ دهشت افگنی القاعده در کشورهای غربی شود.

این مقام بریتانیایی افزود که کشوراش به دلیل خروج‌ نیروهای ناتو از افغانستان و سقوط حکومت به رسمیت شناختهٔ شدهٔ این کشور، با تهدید بیشتر مواجه خواهد شد.

او در مصاحبهٔ به بی بی سی گفت که تهدیدات تروریستان یک شبه تغییر نمی‌کند، اما کشورهای غربی باید بیشتر محتاط باشند زیرا تروریستان از آنچه در افغانستان اتفاق افتاد الهام می‌گیرند.

بریتانیا در ۲۰ سال گذشته شاهد حملات متعدد دهشت افگنی بوده است که مرگبارترین آن در ماه جولای ۲۰۰۵ اتفاق افتاد؛ زمانی که چهار بمگذار انتحاری ۵۲ نفر را در قطار زیر زمینی لندن و یک بس شهری کشتند.

افرادی که از همچو اتفاقات الهام گرفته و به افراطگرایی رو می‌آورند با هر وسیلهٔ که بتوانند دست به حملات می‌زنند.

حملات با چاقو و موتر در این اواخر بیشتر مشاهده شده که توسط افرادی انجام می‌شود که ار گروه‌های مانند داعش الهام گرفته اند.

آقای مک‌کالم گفت که مقامات بریتانیا در جریان چهار سال گذشته ۳۱ حمله را خنثی کرده اند که توسط افراطگرایان اسلامی و راست گرا‌ طراحی شده بود.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا نیز گفته است در پی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، ممکن شبکۀ القاعده تلاش کند که دوباره در افغانستان احیا شود.

آقای آستن روز پنجشنبه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) در صحبت با گروهی از خبرنگاران در کویت گفت که ایالات متحده آماده است تا از برگشت القاعده در افغانستان و تهدید آن گروه تروریستی علیه امریکا جلوگیری کند.

درست ۲۰ سال پیش از امروز، به تاریخ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ عمال عرب‌تبار القاعده چهار طیارۀ مسافربری را ربودند و دو طیاره را به برج‌های مرکز تجارت جهانی در شهر نیویارک و یکی دیگر آن را به مقر وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) تصادم دادند و طیارۀ چهارم نیز در یک کشتزار در شهر شنکسویل ایالت پنسلوانیا سقوط کرد که در این حملات نزدیک به ۳۰۰۰ نفر کشته شدند.

XS
SM
MD
LG