لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن با تاکید بر ادامۀ آتش‌بس در غزه با نتنیاهو دیدار کرد


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در دیدار با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل در مورد تمدید آتش‌بس در غزه صحبت کرد.

آقای بلینکن روز سه شنبه ۲۵ می (چهارم جوزا) در یک کنفرانس مشترک خبری با صدر اعظم اسراییل با اشاره به درگیری مرگبار دو هفتۀ اخیر میان گروه حماس و نیروهای اسراییلی گفت که اسراییل حق دفاع از خود را دارد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده تعهد کرد که امریکا افزون بر کمک‌های قابل توجه، " حمایت بین المللی" را برای کمک به غزه جلب خواهد کرد، بدون اینکه این کمک‌ها در دسترس گروه حماس قرار گیرد.

آقای بلینکن همچنین گفت: "ما می دانیم که برای جلوگیری از بازگشت به خشونت، باید از فضای ایجاد شده برای حل مجموعهٔ وسیعی از موضوعات اساسی و چالش ها استفاده کنیم. و این با مقابله با اوضاع وخیم بشردوستانه در غزه و شروع به بازسازی آغاز می شود."

سفر آقای بلینکن به منطقه بخشی از تلاش‌های ایالات متحده برای تحکیم و تمدید آتش‌بس میان اسراییل و حماس است که اواخر هفتۀ گذشته نافذ شد. جنگ ۱۱ روزه بین اسراییل و حماس باعث کشته شدن بیش از ۲۵۰ نفر، عمدتا فلسطینی‌ها، و ویرانی گسترده در غزه شد.

صدر اعظم اسراییل نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های ایالات متحده برای تحکیم و تمدید آتش‌بس در غزه، به گروه حماس هشدار داد که به آتش‌بس پابند بماند. او گفت: "اگر حماس این خاموشی [آتش‌بس] را بشکند و بر اسراییل حمله کند، پاسخ ما به آن بسیار سخت خواهد بود."

در ادامۀ سفر آقای بلینکن به منطقه که روز دوشنبه ۲۴ می آغاز شد، قرار است وی با محمود عباس رهبر فلسطین در رام‌الله دیدار کند و نیز به مصر و عمان سفر کرده و مقام‌های آن دو کشور دیدار کند.

این درحالی است که جو بایدن، رییس جمهور امریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که بلینکن "با رهبران اسراییلی در مورد تعهد خلل ناپذیر ما در قبال امنیت اسراییل صحبت خواهد كرد". او همچنان "پس از سالها بی توجهی، برای بازسازی روابط و حمایت از مردم و رهبران فلسطین تلاش خواهد کرد".

در بیانیه آقای بایدن آمده است که ایالات متحده با شرکای منطقه ای همکاری خواهد کرد تا "اطمینان حاصل شود که کمک فوری به غزه به گونهٔ برسد که مردم از آن نفع ببرد نه حماس."

آقای بلینکن روز یکشنبه نیز به شبکهٔ تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته بود که تمرکز فعلی ایالات متحده بر وضعیت بشری است که با کار‌های بازسازی آغاز می‌شود.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده در سفر به شرق میانه همچنین از مصر و اردن نیز دیدار خواهد کرد. آتش‌بس کنونی میان حماس و اسراییل به میانجی‌گری مصر به میان آمده است و شورای امنیت ملل متحد از آن استقبال کرده است.

وزیر خارجهٔ امریکا گفت که در این وضعیت، زمان یک توافقی فرارسیده که برای اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها "میزان مساوی حقوق" را اعطا کند.

آقای بلینکن علاوه کرد که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به راه حل دو کشور مستقل اسراییل و فلسطین، متعهد است. اما او پذیرفت که این امر لزوماً برای امروز نیست.

XS
SM
MD
LG