لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجه امریکا دستور ارزیابی روند خروج از افغانستان را صادر کرد


انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید که دستور ارزیابی کامل روند خروج امریکایی‌ها از افغانستان در ماه آگست را صادر کرده است.

آقای بلینکن که در انستتیوت خدمات خارجی برای گروهی از قانونگذاران، دپلومات‌ها و سایرین سخنرانی می‌کرد گفت: "من دستور داده‌ام یک سلسله بررسی‌های داخلی متمرکز بر برنامه‌ریزی و اجرای عملیات تخلیه از افغانستان و اسکان مجدد انجام شود."

ایالات متحده در ماه آگست سال جاری به ماموریت ۲۰ ساله مبارزه با تروریزم در افغانستان پایان داد و تمامی نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد. خروج نیروهای نظامی امریکا با عملیات تخلیه توام با هرج و مرج همراه بود.

آقای بلینکن از تلاش کارمندان وزارت امور خارجه در روند تخلیه قدردانی کرد اما گفت که باید از آن درس گرفت تا در صورت مواجه شدن با چنین حالتی در آینده بتوان بهتر عمل کرد.

این دپلومات ارشد امریکایی جزییات بیشتری در مورد این بازبینی ارایه نکرد اما گفت: «ما بدهکار خود، دوستان و شرکای افغان خود، و تمام کارمندان آینده وزارت امور خارجه استیم که ممکن است روزی با چالشی مشابه مواجه شوند، همه چیزهایی را که یاد گرفتیم، مطالعه کنیم، به کار ببریم و آن را به گونه‌ای حفظ کنیم که برنامه ریزی آینده ما را بهتر سازد و به ما کمک کند برای حوادث احتمالی آینده بهتر آماده باشیم."

در جریان بیش از دو هفته عملیات تخلیه از افغانستان، بیش از ۱۲۴ هزار نفر به شمول شهروندان خارجی، همکاران افغان قوای امریکایی و حکومت امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

با آنهم سرنوشت هزاران متقاضی ویزهٔ خاص مهاجرت SIV که حکومت و نظامیان امریکایی را در جریان دو دههٔ گذشته کمک کرده اند و هنوز هم در افغانستان به سر می‌برند، مبهم باقی مانده است. تنها برخی از آنها توانسته اند در دو ماه گذشته از کشور خارج شوند.

در جریان روند تخلیه، شاخۀ خراسان گروه داعش حمله انتحاری را در میدان هوایی کابل انجام داد که در اثر آن، ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ غیرنظامی افغان کشته و زخمی شدند.

با وصف انتقادات شدید از سو مدیریت و کاستی در روند تخلیۀ نظامی از افغانستان، جو بایدن، رییس جمهور امریکا این عملیات را موفقانه و تاریخی توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG