لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: تخلیه امریکایی‌ها و ژورنالیستان رسانه‌های امریکایی از افغانستان اولویت است


تلاش برای تخلیه ژورنالستان ادارهٔ رسانه های جهانی ایالات متحده در حالی صورت می گیرد که با تسلط طالبان، فعالیت رسانه های آزاد کاهش یافته و خبرنگاران توقیف و لت و کوب شده اند
تلاش برای تخلیه ژورنالستان ادارهٔ رسانه های جهانی ایالات متحده در حالی صورت می گیرد که با تسلط طالبان، فعالیت رسانه های آزاد کاهش یافته و خبرنگاران توقیف و لت و کوب شده اند

وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز سه شنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) گفت که امریکا در حال اولویت بندی تخلیهٔ شهروندان امریکایی و افغان هایی است که با رسانه‌های امریکایی کار کرده اند.

انتونی بلینکین در جریان جلسهٔ استماعیهٔ کمیتهٔ روابط خارجی سنای ایالات متحده گفت که تخلیۀ شهروندان امریکایی و خبرنگاران ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده از افغانستان در اولویت حکومت جو بایدن، رییس جمهور امریکا،‌ قرار دارد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که بیش از ۱۲۴ هزار نفر را از آخر ماه جولای تا ۳۰ اگست از افغانستان به خارج از آن کشور انتقال داده اند.

با آنهم سرنوشت هزاران متقاضی ویزهٔ SIV که حکومت و نظامیان امریکایی را در جریان دو دههٔ گذشته کمک کردند و هنوز هم در افغانستان به سر می‌برند، مبهم باقی مانده است.

قانونگذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه گفته اند که ادارهٔ جو بایدن برای تسریع روند صدور ویزه برای این افراد اقدام کافی را انجام نداده است. سناتوران امریکایی گفته اند که از جمله ۲۰ هزار متقاضی SIV، فقط ۷۰۵ تن آنان به ایالات متحده انتقال داده شده اند.

در پهلوی متقاضیان SIV، صدها ژورنالست که برای ادارهٔ رسانۀ جهانی ایالات متحده در افغانستان کار می‌کردند، حال به شکل مخفی در افغانستان زندگی می‌کنند و انتظار دارند تا از آن کشور بیرون شوند.

گروهی از قانونگذاران ایالات متحده به شمول اعضای سنا و مجلس نمایندگان کانگرس امریکا به تاریخ ۲۵ اگست (سوم سنبله) یعنی پنج روز قبل از خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان،‌ با ارسال نامه‌ای از جو بایدن، رییس جمهور امریکا، خواستند تا شرایط خروج مصوون همه کارمندان و ژرونالستانی را مهیا کند که برای اداره‌ رسانه جهانی ایالات متحده در افغانستان کار کرده اند.

ادا‌ره رسانه جهانی ایالات متحده یا USAGM یک ادارهٔ مستقل فدرال امریکا است که فعالیت صدای امریکا، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و سایر شبکه ‌های رسانه‌ای ایالات متحده را حمایت و نظارت می‌کند، به خصوص در کشور هایی که آزادی رسانه ها یا وجود ندارد و یا هم با محدودیت مواجه است.

اما حکومت ایالات متحده تا حال قادر نشده است تا این ژورنالستان را که با خطر انتقامجویی گروه طالبان مواجه اند، از افغانستان به خارج از آن کشور انتقال دهد.

تلاش برای تخلیه صد ها ژونالست که با ادارهٔ رسانهٔ جهانی ایالات متحده کار کرده اند، در حالی صورت می‌گیرد که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت رسانه‌های آزاد به طور چشمگیر کاهش یافته است، فعالیتی که در دو دههٔ‌ گذشته دست آورد عمدهٔ افغانستان به شمار می‌رفت.

هفتهٔ گذشته، انجمن ژورنالستان آزاد افغان گزارش داد که طالبان ۱۴ ژورنالست را موقتا به خاطری توقیف کردند که آنان مظاهرات زنان را که بر ضد پاکستان اعتراض می کردند، پوشش خبری می‌دادند و حتا دو نفر از این خبرنگاران از سوی طالبان به شدت لت و کوب شدند.

مظاهرات زنان بر ضد پاکستان در برخی موارد با خشونت طالبان مواجه شد
مظاهرات زنان بر ضد پاکستان در برخی موارد با خشونت طالبان مواجه شد

هشدار به وضع تعزیرات تازه بر طالبان

در عین حال، قانونگذاران ارشد ایالات متحده روز سه شنبه هشدار دادند که اگر طالبان که باالفعل حکومت افغانستان را در کنترول دارند، طبق تعهد خود عمل نکنند،‌ تعزیرات بیشتر بر آن گروه وضع خواهد شد.

باب منندز، سناتور امریکایی، روز سه شنبه هشدار دارد که طالبان بر اساس عملکرد شان مورد قضاوت قرار خواهند گرفت، نه حرف‌های شان.

آقای منندز گفت:‌ "ایالات متحده و ملل متحد تعزیرات موجود بر طالبان را حفظ خواهند کرد. ایالات متحده باید تعزیراتی را که در جریان مذاکرات بر طالبان لغو کرده بود، بار دیگر وضع کند."

این سناتور امریکایی همچنین گفت که ایالات متحده فشار بیشتر را بر رهبران طالبان به گونه ای وضع کند که از فراهم آوری کمک بشری برای شهروندان نیازمند افغانستان اطمینان حاصل شود.

XS
SM
MD
LG