لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: واکنش طالبان به اعتراضات خشونت‌آمیز بوده است


دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که واکنش طالبان به راهپیمایی‌های صلح آمیز در افغانستان به طور فزاینده‌ای خشونت‌آمیز بوده و جنگویان این گروه در مقابل اعتراض کنندگان از سلاح، دنده‌های چوبی و شلاق استفاده کرده که سبب کشته شدن کم از کم چهار معترض شده است.

روینا شمداسانی، سخنگوی ادارهٔ حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک نشست خبری در ژینو گفت: "ما شاهد واکنش طالبان بودیم که متأسفانه شدید بوده است."

اما او افزود که برخی یا همهٔ این برخورد طالبان ممکن ناشی از تلاش آنان برای متفرق کردن معترضان بوده باشد.

گروه طالبان در چند روز اخیر برخورد خشمگینانه را با اعتراضات در افغانستان در پیش گرفته و افزون بر لت و کوب کردن معترضان و خبرنگارانی که برای پوشش تظاهرات آمده بودند، تظاهرات را "آشوب" و مظاهره کنندگان را "آشوب‌گر" توصیف کرده اند.

خانم شمداسانی علاوه کرد که سازمان ملل متحد همچنین گزارش هایی را مبنی بر جستجوی خانه به خانه کسانی که در اعتراضات شرکت کرده اند و ارعاب خبرنگاران که اعتراضات را تحت پوشش قرار می‌دهند، دریافت کرده است.

سخنگوی ادارهٔ حقوق بشر سازمان ملل متحد علاوه کرد که براساس گزارش‌ها در یک مورد هنگامی که به سر یک خبرنگار با لگد زده می‌شد گفته شده که " شما خوش بخت استید که سر بریده نشده اید."

در همین حال غلام محمد اسحاقزی، نمایندۀ دایمی حکومت پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان به پاسخگویی در مورد نقض حقوق بشر از جانب طالبان تاکید کرده است.

وزارت داخلهٔ حکومت طالبان اواخر روز چهار شنبه هشتم سپمتر (۱۷ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای به مردم هشدار داد تا در هیچ اعتراض یا تظاهراتی پیش از اتمام مراحل قانونی اشتراک نکنند.

در این اعلامیه آمده است که به همه شهروندان اطلاع داده می‌شود که در حال حاضر، تحت هر نام و عنوانی تلاش برای برگزاری تظاهرات نکنند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته است که برخورد طالبان با معترضان صلح آمیز و خبرنگاران در افغانستان، به شمول فیرهای هوایی به هدف متفرق کردن معترضان و لت و کوب آنان توسط "کیبل و شلاق" در تناقض با تعهدات آن گروه قرار دارد.

دیدبان حقوق بشر نیز روز چهار شنبه هشتم سپتمبر ‌از گروه طالبان خواست تا زمینه فعالیت مصوون تمام خبرنگاران را در افغانستان فراهم کند.

دیدبان حقوق بشر از طالبان خواسته است تا به حمله بر خبرنگاران پایان داده، محدودیت‌های وضع شده علیه خبرنگاران را رفع کنند و عاملین بدرفتاری با معترضان و خبرنگاران را مجازات کنند.​

XS
SM
MD
LG